Raport z Polski Wydarzenia

PKP Intercity stawia na sprzedaż biletów online. Spółka inspiruje się Szwecją

Jak nowe technologie przysługują się rozwojowi spółki PKP Intercity S.A.? O kanałach zdalnej sprzedaży biletów mówił w trakcie debaty „Nowe technologie w służbie PKP Intercity S.A.” Tomasz Gontarz, wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.

– Około 75 proc. biletów PKP Intercity sprzedajemy przez naszą aplikację mobilną lub platformy naszych partnerów, a także przez stronę internetową www.intercity.pl – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes Zarządu PKP Intercity. – Przed pandemią, w roku 2019, było to 58 proc. W tych liczbach widać skok udziału sprzedaży zdalnej. Głęboko wierzę, że trend ten w najbliższych 2-3 latach będzie podtrzymany.

 

Wiceprezes PKP Intercity nawiązał w swojej wypowiedzi do niedawnej wizyty studyjnej delegacji spółki w Szwecji. Tamtejszy przewoźnik narodowy w 2015 roku zamknął wszystkie kasy biletowe, zaś obecnie likwidowane są ostatnie biletomaty na stacjach kolejowych. Kanałem sprzedaży biletów jest głównie internet.

– W ubiegłym roku 97 proc. biletów zakupionych zostało w internecie lub w aplikacji mobilnej – przekazuje Tomasz Gontarz. – To jest kierunek, który mnie inspiruje. Z pociągów w Szwecji również korzystają osoby starsze, korzystają osoby o innej narodowości, które nie znają języka, a mimo to sprzedaż online jest największa. Dlaczego więc nie spróbować w Polsce?

 

Postawienie na sprzedaż online nie oznacza natychmiastowej rezygnacji z kas biletowych i biletomatów.

Na chwilę obecną koszt prowadzenia kasy biletowej to 20 proc. ceny biletów. To pensja kasjera, wynajem, serwis urządzeń służących do drukowania biletów, klimatyzacja itp. W przypadku biletomatów to 10 proc. ceny biletu – trzeba w nim wymienić rolkę papieru, konserwować urządzenie i doglądać je. W przypadku własnych kanałów sprzedaży zdalnej, koszt jest prawie „zerowy”.

– W ubiegłym roku podjęliśmy odważną decyzję biznesową – uwolniliśmy sprzedaż naszych biletów przez aplikacje zewnętrzne, m.in. e-podroznik.pl, czy Koleo – przypomina przedstawiciel PKP Intercity. – W przeciągu roku powstał kanał, który udziałem sprzedaży dorównał tradycyjnym kasom biletowym. Aktualnie 14 proc. biletów PKP Intercity sprzedawana jest albo przez stronę e-podróżnik.pl albo Koleo. W ciągu 12 miesięcy to sprzedaż rzędu 250 mln zł.

 

Omówienie kwestii sprzedaży biletów kolejowych za pośrednictwem internetu i aplikacji mobilnych to część panelu dyskusyjnego, odbywającego się w ramach I konferencji „PKP Intercity S.A. – nowe technologie” IT / Sprzedaż / Usługi / Logistyka, organizowanej przez Polską izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Wydarzenie odbywa się w dniach 27-29 września w Lidzbarku Warmińskim.

PANEL DYSKUSYJNY – Nowe technologie w służbie PKP Intercity S.A.

MODERATOR: Adam MusiałPolska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei

Dodaj komentarz