Wywiady

PKP PLK wprowadzają nową jakość w podróżowaniu koleją w aglomeracji warszawskiej

Jak na tych inwestycjach zyska region oraz stolica?

Obecnie większość linii prowadzących do Warszawy ma dwa tory. Muszą z nich korzystać zarówno składy podmiejskie, jak i pociągi dalekobieżne i towarowe. To skutkuje ograniczoną przepustowością. Dzięki budowie dodatkowych torów pasażerowie zyskają lepsze warunki podróży, a ruch lokalny zostanie odseparowany od dalekobieżnego. Dojazd do pracy oraz szkoły będzie szybszy i wygodniejszy, jeszcze bardziej przewidywalny, a dzięki zwiększeniu przepustowość można wprowadzić więcej połączeń, będzie możliwość wprowadzenia cyklicznego rozkładu jazdy. Skorzysta na tym także ruch dalekobieżny, bo więcej torów, to więcej połączeń między dużymi miastami – np. Lublinem, Poznaniem czy Gdańskiem.

Na której linii w pierwszej kolejności zostanie zrealizowane to założenie?

W najbliższych latach modernizowana będzie linia otwocka. Dziś od Warszawy Wschodniej do Otwocka są dwa tory. Kiedy skończymy prace, będą cztery tory. To będzie ogromna zmiana, bo oprócz lepszej komunikacji, pasażerowie zyskają też odnowione przystanki. Jeden z nich – Warszawa Gocławek, przeniesiemy bliżej wiaduktu na ul. Marsa, co ułatwi dostęp do autobusów komunikacji miejskiej. Zmieni się zupełnie komfort podróżowania na tej trasie, a przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów. W ubiegłym roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla czterech torów na linii do Tłuszcza, w tym budowy nowej łącznicy z Warszawy Wschodniej do Marek. W tym roku zleciliśmy również studium wykonalności dla czterech torów z Warszawy Alei Jerozolimskich do Piaseczna z opcją przedłużenia do Czachówka Południowego. Chcemy, aby powstały tam dwa dodatkowe zelektryfikowane tory, które ułatwią dojazdy do Warszawy przede wszystkim mieszkańcom Piaseczna i Nowej Iwicznej. Dzięki temu będzie możliwość uruchamiania na tej trasie większej liczby połączeń, które odciążą przepełnione autobusy podmiejskie. O tym, że rozwiązanie z czterema torami spisuje się doskonale, świadczy na przykład linia kolejowa z Warszawy Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego.

Dodatkowe tory zyska też linia do Legionowa. Co tam się zmieni?

Mamy plan, aby z Warszawy Wschodniej do Warszawy Pragi prowadziło aż 6 torów. Aktualnie cały ruch towarowy oraz ruch pasażerski w kierunku północnym musi się mieścić na dwóch torach, co znacznie ogranicza przepustowość całego Warszawskiego Węzła Kolejowego. W najbliższych latach chcemy stworzyć oddzielne pary torów dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, dla pociągów dalekobieżnych oraz dla pociągów towarowych. Pozwoli to na wprowadzenie rozkładu jazdy, który będzie odpowiadał rzeczywistym potrzebom i wymaganiom pasażerów. Dzięki tej inwestycji powstanie też możliwość uruchomienia linii SKM z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Rembertów, która nie będzie powodowała opóźnień innych pociągów jadących linią do Gdańska. Ponadto chcemy, aby na odcinku od Warszawy Pragi do Legionowa powstał dodatkowy tor. Dzięki temu będą tam cztery tory, co także znacząco poprawi sytuację na tej linii.

Czy to wszystkie planowane inwestycje wokół Warszawy?

Dodaj komentarz