RK: Co jest największym kapitałem spółki? Dzięki czemu się rozwijacie?
MG: Naszym kapitałem są ludzie, specjaliści o olbrzymim doświadczeniu praktycznym, doskonale znający podlegające im części infrastruktury kolejowej. Należy przypomnieć, że spółka PKP Utrzymanie, choć w metryce ma wpisany rok założenia 2014, to powstała na skutek wieloetapowych przekształceń pionu łączności PKP. Zdobyte przez lata doświadczenia pozwalają naszym pracownikom na obsługę wszystkich typów linii i urządzeń telekomunikacyjnych używanych na kolei. Nowe linie światłowodowe wymagają współpracy z istniejącą siecią, a ta miejscami pamięta jeszcze pierwszą połowę ubiegłego wieku. Tylko w PKP Utrzymanie pracują specjaliści, którzy potrafią te odległe technologicznie rozwiązania zintegrować w ramach jednej sieci. Drugim naszym atutem są stale udoskonalane i sprawdzone w działaniu procedury utrzymaniowe, zapewniające szybkie usuwanie awarii kolejowych sieci telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Zarówno wiedza i umiejętności, jak również wypróbowane procedury, dają nam w tym momencie dużą przewagę nad konkurencją. Oczywiście mamy świadomość, że aby ją utrzymać, należy się stale doskonalić. Dlatego w nowej strategii tak dużą rolę przykładamy nie tylko do szkoleń, ale i do stosowania dedykowanych informatycznych systemów wsparcia, opartych na wiedzy naszych pracowników.
RK: Pod koniec ubiegłego roku PKP Utrzymanie zawarło umowę z PLK na realizację usług w zakresie wygłaszania komunikatów megafonowych. Czy może nam Pan Prezes opowiedzieć więcej o tej współpracy? Jakie jest znaczenie umowy?
MG: Umowa zawarta w grudniu 2016 roku była kontynuacją poprzedniej rocznej umowy „megafonowej”, która miała charakter pilotażowy. Sprawne wygłaszanie komunikatów i prawidłowa obsługa informacji wizualnej ma duże znaczenie dla postrzegania przez pasażerów jakości usług świadczonych przez całą Grupę PKP. Czujemy na sobie tę odpowiedzialność i – jak pokazał szczyt NATO, czy Światowe Dni Młodzieży – można na nas liczyć. Nasi Operatorzy Informacji Pasażerskiej wydatnie przyczynili się do sukcesu polskich kolei, które w ciągu kilku dni przewiozły setki tysięcy pielgrzymów z całego świata. Nowa umowa zwiększyła ilość obsługiwanych przez nas lokalizacji, czego naturalnym skutkiem jest wzrost zatrudnienia. Operatorzy Informacji Pasażerskiej to obecnie blisko połowa pracowników Spółki. W roku 2016 całość przychodów z usług obsługi podróżnych, czyli obsługi SDIP, obsługi sieci rozgłoszeniowej i sieci sygnalizacji czasu, przekroczyła 25 mln zł. Nowa umowa daje spółce PKP Utrzymanie dwuletnią perspektywę rozwoju tego segmentu usług, tak więc w najbliższym roku spodziewamy się zwiększenia przychodów z tego tytułu.
RK: Czy zawarliście Państwo lub w najbliższym czasie planujecie zawrzeć inne ważne umowy?
MG: Wśród umów znacznej wartości wskazać należy przed chwilą omawianą umowę na wygłaszanie komunikatów głosowych oraz będącą w finalnej fazie negocjacji umowę na dzierżawę i utrzymanie łączy dla Polskich Linii Kolejowych. Oddzielną umową jest finalizowana umowa na utrzymanie łączności radiowej na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK SA. Ważnymi umowami, które też wkrótce podpiszemy, będą umowy z TK Telekom, wynikające z zawartego już porozumienia, porządkujące wszelkie zaszłości historyczne. Na razie nie chciałbym zdradzać szczegółów, ale zgodnie z naszą strategią działania jesteśmy w zaawansowanych negocjacjach umów o charakterze aliansów strategicznych, które zaowocują skokowym rozszerzeniem naszego portfolio produktowego, przez co umożliwią eksploracje nowych obszarów działalności na rynku kolejowym – i nie tylko. W gronie ważnych umów należy również wskazać umowę o zupełnie innym charakterze, ale fundamentalnie istotną dla działalności operacyjnej spółki – a mianowicie umowę na wdrożenie systemu informatycznego do zarządzania zespołami utrzymania.