Aktualności Tabor

Pociągi hybrydowe coraz śmielej wjeżdżają na tory

Podczas TRAKO 2019 nowosądecki NEWAG zaprezentował pierwszy polski pociąg hybrydowy Impuls 2 36WEh. Na niemieckie tory wjechał wyposażony w akumulatory Talent 3. POLREGIO zamierzają ogłosić konkurs na pociągi z napędem alternatywnym na skroplony gaz. Czy pociąg hybrydowy to awangarda zmian na kolei?

Hybryda z Nowego Sącza swój debiut na targach zwieńczyła nagrodą główną w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego, który skierowany jest dla wyrobów i innowacji technicznych stosowanych w kolejnictwie. Jej prezentację statyczną wzbogacił pokazowy przejazd na trasie Gdańsk Stadion Expo – Gdańsk Główny – Gdańsk Żabianka – Sopot. Co warte uwagi, podczas kursu wykorzystano na przemian oba systemy napędowe.

pociąg wyposażono w silniki spalinowe oraz elektryczne, dzięki czemu może pokonywać trasy, które nie są w całości zelektryfikowane. Takie zastosowanie przekłada się na skrócenie czasu przejazdu, ponieważ nie ma konieczności zmiany lokomotywy. Biorąc pod uwagę niespójność polskiej sieci kolejowej, na której cały czas zdarzają się odcinki bez trakcji, rozwiązanie to jest bardzo funkcjonalne. Trzeba dodać, że z ekonomicznego punktu widzenia nie wszystkie linie doczekają się zelektryfikowania.

Korzystanie z dwóch rodzajów napędu czyni z niego pociąg bimodalny. Jako spalinowy zespół trakcyjny osiąga prędkość 120 km/h, a jako elektryczny – 160 km/h Projektanci stworzyli jednak możliwość, aby był pociągiem hybrydowym w pełni znaczenia tego słowa, ponieważ jest możliwość zastąpienia modułu spalinowego przez akumulatory, które magazynowałyby odzyskaną i pobraną energię podczas jazdy na pantografie. Prezes Zarządu NEWAG, Zbigniew Konieczek oszacował zapotrzebowanie w Polsce na około 50 takich zespołów trakcyjnych.

Myśląc o przyszłości przewozów kolejowych, poza kwestią ekonomiczną coraz większe znaczenie ma podejście proekologiczne.