Inwestycje Wydarzenia

Polska kolej w świetle LED-ów

Bezpiecznie, oszczędnie i z mniejszym śladem węglowym. Już ponad 37 tys. lamp LED oświetla perony, przejścia podziemne, kładki, przejazdy kolejowo-drogowe. Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu.

Pociąg przy peronie w Kwidzynie (fot. Przemysław Zieliński / PKP PLK)
Pociąg przy peronie w Kwidzynie (fot. Przemysław Zieliński / PKP PLK)

Główne zalety opraw typu LED to mniejsze zużycie energii, dłuższa żywotność i bezawaryjność. LED-y mogą pracować bezawaryjnie przez ok. 12 lat. Możliwe jest sterowanie intensywnością świecenia, a to dodatkowe oszczędności w zużyciu energii i ograniczenie emisji CO2.

Małe kroki do wielkich zmian

Zastosowanie lamp LED-owych w ponad 3 tys. obiektów zwiększa efektywność energetyczną. W porównaniu do stosowanych wcześniej opraw rtęciowych lub sodowych oprawy LED w ujęciu rocznym pozwalają na uzyskanie oszczędności w zużyciu energii elektrycznej w wysokości ok. 7400 MWh, co odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną blisko 3000 gospodarstw domowych. Wymiana opraw oświetleniowych to także zysk dla środowiska – redukcja emisji CO2 o ponad 5300 ton rocznie. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar sosnowego lasu wchłania rocznie 20 ton CO2.

Kolejne stacje zyskują nowe oświetlenia LED

O dobrych stronach prowadzonych zmian powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

– Montowane oświetlenia LED to jedno z działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wprowadzane rozwiązania to dobre zmiany dla środowiska – nowe oprawy to mniejsze zużycie energii, a także niższa emisja CO2. Dla podróżnych jasne oświetlenie zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort korzystania ze stacji i przystanków, dla Spółki przynosi oszczędność kosztów. Przy aktualnych cenach energii elektrycznej eksploatacja posiadanego oświetlenia LED-owego przekłada się na roczne oszczędności rzędu 5,5 mln zł.

 

Jaśniejsze światło w nowych i starych obiektach PKP

W 2021 roku tylko w ramach prac utrzymaniowych wymieniono ponad 1000 szt. opraw, m.in. na stacjach i przystankach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Praga, Augustów, Poznań Wschód, Przeworsk, Lubliniec, Lewin Brzeski, Boguszów Gorce, Herby Stare, a także Stróże.

Nowe źródła światła montowane są także dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W 2021 roku zamontowane zostały m.in. na trasach DziałdowoOlsztyn, PoznańSzczecin, Malbork – Kwidzyn, Poznań – Kluczbork, Białystok – Czeremcha, Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Z jasnego energooszczędnego oświetlenia od ubiegłego roku korzystają podróżni m.in. na peronach stacji, a także przystanków Warszawa Główna, Warszawa Targówek, Wrocław Szczepin. Na stacji Warszawa Gdańska LED-y zainstalowano na nowych kładkach.

Pociąg na stacji w Waplewie (Fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)
Pociąg na stacji w Waplewie (Fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)

Kolej mniej energochłonna

Wymiana dotychczasowych źródeł światła na tańsze i korzystniejsze dla środowiska oświetlenie LED-owe to jedno z działań PKP PLK na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Korzystne zmiany przynosi także wykorzystywanie przez PLK energii słonecznej z instalacji fotowoltaicznych, termomodernizacja budynków, wymiana instalacji grzewczych.

Dodaj komentarz