Czy na wszystkich projektach liniowych poza przebudową torów i obiektów inżynieryjnych przewidziane są również zmiany dla podróżnych?
Standardem jest, że przystanki na modernizowanych liniach są dostosowywane do obecnych oczekiwań podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Tak jest na liniach o znaczeniu międzynarodowym, np. Poznań – Szczecin, Wrocław – Poznań ale i na trasach regionalnych. Od stycznia, po 25 latach pojedziemy bezpośrednio pociągiem z Bielska Podlaskiego do Hajnówki. Zostaną uruchomione nowe połączenia na trasie Bielsk Podlaski – Hajnówka i Białystok – Hajnówka. Do pociągu wsiądziemy z dostępniejszych przystanków Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra, Lewki. Powstał też nowy przystanek Mikłasze. Pociągiem dojedziemy do Wisły, a na trasie jest nowy przystanek Skoczów Bajerki. To efekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Chybie – Skoczów.
Sprawniej jedziemy na trasie Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów dzięki elektryfikacji, a także na trasie z Warszawy do Lublina, gdyż pociągi jeżdżą już nowym drugim torem między Otwockiem a Pilawą. Ponadto podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z kolejnych zmodernizowanych peronów. Lepszy dostęp do kolei zapewniają od grudnia nowe przystanki – Wałbrzych Centrum, Wygoda na trasie Warszawa – Lublin, Kochcice na linii Lubliniec – Kluczbork, Wadowice Osiedle Podhalanin i wspomniany wcześniej Skoczów Bajerki.
Czy inwestycje przynoszą efekty dla przewozów towarowych?
W ramach Krajowego Programu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje dedykowane poprawie standardu przewozów towarowych. Modernizowane tory to zwiększenie prędkości dla pociągów z materiałami, kruszywem na budowę dróg, składów z kontenerami. Nowe i przebudowane mosty oraz wiadukty stopniowo gwarantują płynniejszy przewóz, bez zbędnych zwolnień i postojów m.in. dla ciężkich pociągów. Lepiej wyposażone stacje z dodatkowymi torami dla pociągów o długości 740 m, zapewniają sprawną obsługę składów towarowych i punktualny przejazd ładunków. Wśród inwestycji dedykowanych przewozom towarów jest m.in. modernizacja linii w województwie śląskim np. Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze, Toszek Płn. – Stare Koźle, Bytom – Zabrze Biskupice, Wyczerpy – Chorzew Siemkowice, Katowice Ligota – Tychy, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia, przebudowa węzła Czechowice – Dziedzice czy modernizacja linii 131 łączącej Śląsk z portami. To również projekty na liniach kolejowych w rejonie wschodnich przejść granicznych, w tym linie szerokotorowe.
PLK realizują także ważne projekty „towarowe” w portach morskich.
Obecnie takie prace realizujemy na dojazdach do czterech portów morskich – Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście. To jedne z największych i bardzo ważnych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Do portów dojadą dłuższe, 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś, co pozwoli na dowóz i wywóz większej ilości towarów. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.