Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Ruszyła przebudowa stacji PKP Oświęcim

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przebudowę stacji PKP Oświęcim. Powstaną nowe perony i podziemne przejście wyposażone w windy. Inwestycja prowadzona jest w ramach prac na trasie Trzebinia – OświęcimCzechowice-Dziedzice w ramach POIiŚ.

Fot. Sebastian Jaglarz / PKP PLK

Zgodnie z projektem, na stacji zainstalowanych zostanie pięć wind, wiaty oraz czytelne oznakowanie. Wykonawca rozpoczął prace od zabezpieczenia terenu i rozbiórki zużytej sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Maszyny wykorzystywane będą do demontażu torów i peronów.

Powstaną trzy nowe, wyższe perony. Każdy wyposażony w wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Dostęp do pociągów zwiększy pięć wind – zainstalowane zostaną przy wyjściach na perony oraz w nowym przejściu podziemnym.

Bezkolizyjny trakt o długości 133 m zastąpi kładkę nad torami i zwiększy bezpieczeństwo na stacji, a mieszkańcy zyskają wygodną komunikację z dwóch stron miasta. Istotnym udogodnieniem będzie system ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących.

Modernizacja stacji obejmie także wymianę torów, sieci trakcyjnej, urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. Ponadto zmiany zajdą w obrębie stacji – powstaną nowe dojścia i drogi, a także odwodnienie.

W zakresie prac jest również budowa nowej nastawni dla obsługi ruchu kolejowego.

Dzięki inwestycji PLK realizowanej między Trzebinią a Oświęcimiem podróżni korzystają z nowych peronów na stacji Chrzanów oraz na przystankach Chełmek i Gorzów Chrzanowski. Na odcinku Oświęcim-Czechowice-Dziedzice nowe, dostępniejsze perony są już przy jednym z torów w Kaniowie i Dankowicach. Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice, wyższy standard obsługi będzie na10 stacjach i przystankach.

Oprócz zwiększenia dostępności i komfortu podróżnych, efektem prac na linii Trzebinia – Oświęcim-Czechowice-Dziedzice (nr 93), będą krótsze prawie o połowę i bezpieczniejsze podróże m.in. z Trzebini do Oświęcimia i na Śląsk. Przebudowa zapewni atrakcyjne przejazdy pociągiem oraz transport ładunków. Zmodernizowana trasa umożliwi efektywniejsze wykorzystanie ekologicznego potencjału kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych.

Inwestycje PLK na trasie Trzebinia – Oświęcim wchodzą w skład projektu za ponad 800 mln zł netto: „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice”, współfinansowanego z (POIiŚ 5.1-12). Dofinansowanie unijne wynosi ponad 686 PLN (netto). Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2023 r.

Dodaj komentarz