Jeszcze w tym roku poznamy lokalizację Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz przyszłego węzła kolejowego. Niebawem CPK ogłosi także postępowanie na stworzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla 489 km nowych linii kolejwych. O szczegółach mówił prezes CPK Mikołaj Wild.
Budowa CPK rozpocząć się ma w 2023 r. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pandemia planów nie pokrzyżuje. W środę 3 marca spółka przedstawiła plany na najbliższe miesiące. Ogłoszono już także przetargi na poszczególne STEŚ dla kilku linii kolejowych.
- nr 58 Łętownia – Rzeszów
- nr 85 Łódź – Wrocław Główny
- nr 85 Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana
- nr 54 Trawniki – Krasnystaw
- nr 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec
- nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko
- dla Węzła Kolejowego CPK
W tym roku poznamy także odpowiedzi m.in. dot. układu pasów startowych oraz obszaru na którym zlokalizowany będzie CPK. Na chwilę obecną wiadomo, że CPK powstanie między Żyrardowem, Sochaczewem i Grodziskiem Mazowieckim.
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie ws. wykazu Inwestycji Towarzyszących projektowi CPK
Inwestycja to także budowa nowych linii kolejowych. Jeszcze w 2021 r. dowiemy się, gdzie dokładnie zlokalizowany zostanie węzeł kolejowy. Na to będzie mieć wpływ m.in. sama lokalizacja CPK.
Spółka ogłosiła już przetarg na „integratora” – firmę wspierającą CPK w zarządzaniu inwestycją.
Eksperci pomogą tworzyć również dokument określający szczegółowe parametry CPK.
Jak podkreślił Mikołaj Wild, najbardziej zaawansowane prace prowadzone są obecnie przy inwestycjach kolejowych, w tym wytyczaniu nowych linii. Trwają także inwentaryzacje przyrodnicze.
W tym roku inwentaryzacje przejdą: