Aktualności Inwestycje

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku

  • stworzenie warunków dla rzeczywistej integracji przewozów pasażerskich na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w wymiarze międzygałęziowym wraz z integracją biletową i realizujących oczekiwania społeczne
  • budowa w ścisłej współpracy organów administracji rządowej i samorządowej, zarządców infrastruktury oraz przewoźników
  • tworzenie polskiej specjalizacji w zakresie produkcji taboru kolejowego
  • standaryzacja usług świadczonych na stacjach, dworcach i przystankach kolejowych z uwzględnieniem potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością

W obszarze przewozów towarowych:

  • wdrożenie technologii pozwalającej na przyspieszenie załadunku i wyładunku wagonów, śledzenie przesyłek powierzonych przewoźnikom, automatyzację operacji stacyjnych, inteligentne sterowanie ruchem pociągów i inne
  • wdrożenie technologii pozwalającej zleceniodawcom na planowanie tras transportu z wykorzystaniem informacji na temat infrastruktury logistycznej (liniowej i punktowej) wszystkich gałęzi transportu
  • dalsze rozwijanie kolejowych korytarzy towarowych przebiegających przez terytorium Polski w oparciu o infrastrukturę kolejową wysokich parametrów
  • analiza możliwości wykorzystania potencjału Grupy PKP SA do budowy i organizacji bazy przeładunkowej oraz elementów połączeń ostatniej mili
  • kontynuowanie inwestycji przez zarządców infrastruktury kolejowej, poprzez systematyczne rozbudowywanie i poprawianie stanu technicznego sieci ogólnodostępnych punktów ładunkowych
  • wspieranie kolejowych przewozów i przeładunków towarów niebezpiecznych

W przypadku kwestii kadrowych planuje się natomiast położenie nacisku na:

  • rozwój kompetencji i kadr sektora kolejowego
  • niwelowanie barier administracyjnych w dostępie do zawodów kolejowych
  • rozwój szkolnictwa branżowego i technicznego przygotowującego do pracy na kolei
  • zwiększenie bezstronności egzaminów oraz przygotowanie jednolitego i niezależnego systemu egzaminowania
  • stworzenie centralnego systemu egzaminowania maszynistów, monitorowania czasu pracy i cyklu życia zawodowego pracowników prowadzących pojazdy kolejowe

W sferze poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz przewożonych towarów podstawowymi czynnikami wpływającymi na stan są:

  • kultura bezpieczeństwa społeczeństwa, w tym zachowanie kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych
  • stan techniczny infrastruktury kolejowej
  • stan techniczny taboru kolejowego
  • kompetencje pracowników
  • stan techniczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym
  • funkcjonowanie przejazdów kolejowych

Cele szczegółowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego dotyczą:

  • poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg kolejowych z innymi drogami kołowymi i ciągami pieszymi
  • budowa systemu nadzoru ruchu i zapobiegania zderzeniom i wykolejeniom pociągów
  • dalsze dostosowanie istniejącej infrastruktury torowej do taboru kolejowego

Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowych wymaga realizacji następujących działań:

  • zmniejszenie liczby przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn na rzecz skrzyżowań wielopoziomowych
  • budowa nowych przejść przez tory kolejowe, w szczególności wielopoziomowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych
  • przyśpieszenie modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych i likwidacja części z nich
  • wprowadzenie projektu oznaczenia przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnym numerem identyfikacyjnym i numerem telefonu alarmowego
  • wdrażanie systemu ERTMS na liniach kolejowych zgodnie z Krajowym Planem Wdrożenia Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności „Sterowanie”
  • edukacja społeczeństwa w zakresie prawidłowego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych
  • budowanie społecznej świadomości związanej z niebezpieczeństwem przekraczania linii kolejowych w miejscach do tego nieprzystosowanych
  • zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji pracowników kolejowych

RK

MD

Dodaj komentarz