- stworzenie warunków dla rzeczywistej integracji przewozów pasażerskich na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w wymiarze międzygałęziowym wraz z integracją biletową i realizujących oczekiwania społeczne
- budowa w ścisłej współpracy organów administracji rządowej i samorządowej, zarządców infrastruktury oraz przewoźników
- tworzenie polskiej specjalizacji w zakresie produkcji taboru kolejowego
- standaryzacja usług świadczonych na stacjach, dworcach i przystankach kolejowych z uwzględnieniem potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością
W obszarze przewozów towarowych:
- wdrożenie technologii pozwalającej na przyspieszenie załadunku i wyładunku wagonów, śledzenie przesyłek powierzonych przewoźnikom, automatyzację operacji stacyjnych, inteligentne sterowanie ruchem pociągów i inne
- wdrożenie technologii pozwalającej zleceniodawcom na planowanie tras transportu z wykorzystaniem informacji na temat infrastruktury logistycznej (liniowej i punktowej) wszystkich gałęzi transportu
- dalsze rozwijanie kolejowych korytarzy towarowych przebiegających przez terytorium Polski w oparciu o infrastrukturę kolejową wysokich parametrów
- analiza możliwości wykorzystania potencjału Grupy PKP SA do budowy i organizacji bazy przeładunkowej oraz elementów połączeń ostatniej mili
- kontynuowanie inwestycji przez zarządców infrastruktury kolejowej, poprzez systematyczne rozbudowywanie i poprawianie stanu technicznego sieci ogólnodostępnych punktów ładunkowych
- wspieranie kolejowych przewozów i przeładunków towarów niebezpiecznych
W przypadku kwestii kadrowych planuje się natomiast położenie nacisku na:
- rozwój kompetencji i kadr sektora kolejowego
- niwelowanie barier administracyjnych w dostępie do zawodów kolejowych
- rozwój szkolnictwa branżowego i technicznego przygotowującego do pracy na kolei
- zwiększenie bezstronności egzaminów oraz przygotowanie jednolitego i niezależnego systemu egzaminowania
- stworzenie centralnego systemu egzaminowania maszynistów, monitorowania czasu pracy i cyklu życia zawodowego pracowników prowadzących pojazdy kolejowe
W sferze poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz przewożonych towarów podstawowymi czynnikami wpływającymi na stan są:
- kultura bezpieczeństwa społeczeństwa, w tym zachowanie kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych
- stan techniczny infrastruktury kolejowej
- stan techniczny taboru kolejowego
- kompetencje pracowników
- stan techniczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym
- funkcjonowanie przejazdów kolejowych
Cele szczegółowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego dotyczą:
- poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg kolejowych z innymi drogami kołowymi i ciągami pieszymi
- budowa systemu nadzoru ruchu i zapobiegania zderzeniom i wykolejeniom pociągów
- dalsze dostosowanie istniejącej infrastruktury torowej do taboru kolejowego
Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowych wymaga realizacji następujących działań:
- zmniejszenie liczby przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn na rzecz skrzyżowań wielopoziomowych
- budowa nowych przejść przez tory kolejowe, w szczególności wielopoziomowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych
- przyśpieszenie modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych i likwidacja części z nich
- wprowadzenie projektu oznaczenia przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnym numerem identyfikacyjnym i numerem telefonu alarmowego
- wdrażanie systemu ERTMS na liniach kolejowych zgodnie z Krajowym Planem Wdrożenia Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności „Sterowanie”
- edukacja społeczeństwa w zakresie prawidłowego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych
- budowanie społecznej świadomości związanej z niebezpieczeństwem przekraczania linii kolejowych w miejscach do tego nieprzystosowanych
- zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji pracowników kolejowych
RK