Wywiady

Technologie poznawcze poprowadzą tramwaje? [WYWIAD]

Rosyjska spółka Cognitive Pilot należy do grupy Cognitive Technologies i jest pierwszym rosyjskim graczem na rynku pojazdów autonomicznych. Stworzyła wdrażany w różnych środkach transportu wieloplatformowy, autonomiczny system kontroli transportu naziemnego C-Pilot. Jurij Minkin, kierownik działu rozwoju pojazdów bezzałogowych podzielił się z nami szczegółami dotyczącymi tej technologii – testowanej już w tramwajach oraz opowiedział o działalności i prowadzonych projektach. 

Sieć neuronowa wyraźnie wykrywa obiekty sytuacji drogowej

Na początku zacznijmy może od firmy Cognitive Pilot. Nie jest ona znana w Polsce, a warto przybliżyć jej dynamiczną historię i główne sfery działalności. 

Obecnie Cognitive Pilot jest wiodącym na świecie producentem SI (sztucznej inteligencji) dla bezzałogowego transportu. Firma powstała w 1993 roku na bazie jednego z głównych instytutów potężnej radzieckiej i rosyjskiej szkoły sztucznej inteligencji, Instytutu Analizy Systemowej Rosyjskiej Akademii Nauk. Wielu z członków pierwszego zespołu naszych programistów posiadało doświadczenie w światowej klasy projektach. Na początku lat 90. naszym głównym produktem były systemy SI do rozpoznawania tekstu, jego analizy i przetwarzania obrazu. Wysoka jakość naszego oprogramowania, jak i umiejętność dobrej pracy z tekstami niskiej jakości, pozwoliły nam natychmiast podpisać umowy OEM i partnerskie z wiodącymi światowymi markami m.in.: HP, CorelCorp., Epson, Xerox, IBM i Oracle. Na początku XXI wieku sprzedaliśmy firmie Intel korpus mowy w języku rosyjskim – jest to główny zestaw narzędzi dla rosyjskiego systemu rozpoznawania mowy.

Około 2008 roku zajęliśmy się badaniami i rozwojem nowej wówczas dziedziny – tworzeniem sztucznej inteligencji do kierowania bezzałogowymi pojazdami. Na początku był to po prostu interesujący projekt, który nie wymagał specjalnych inwestycji. Do 2011 r. zgromadziliśmy całkiem interesujące doświadczenia. Nasi specjaliści stworzyli inteligentną maszynę, która jechała korytarzem i grała w piłkę nożną. Widziała piłkę, goniła i kopała ją.

Mniej więcej rok później uzyskaliśmy już bardzo dobre wyniki w zakresie dokładności rozpoznawania obiektów w sytuacji drogowej. Zaczęto nas zapraszać na prestiżowe konferencje, gdzie zostaliśmy dostrzeżeni przez producentów samochodów i firmy z branży. Kiedy na jedno ze spotkań ze znaną niemiecką marką przybyło około 30 czołowych przedstawicieli rynku, stało się dla nas jasne, że zabawa się skończyła i że stworzyliśmy naprawdę interesujący i konkurencyjny na światowym rynku produkt, na który jest popyt.

W ciągu ostatnich kilku lat nasze systemy zarządzania autonomicznym transportem otrzymały szereg nagród jako najlepsze rozwiązanie na świecie w tej dziedzinie od prestiżowych międzynarodowych publikacji i wpływowych zespołów ekspertów, takich jak Tech.AD Berlin czy Autonomous Vehicle Technology Magazine.

Pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy podpisanie umowy z jedną z wiodących międzynarodowych instytucji finansowych, rosyjskim Sbierbankiem – największym bankiem w Rosji i Europie Środkowo-Wschodniej. Celem wspólnego projektu jest stworzenie międzynarodowego giganta w opracowaniu SI dla naziemnych dronów.

Dodaj komentarz