Serwis podzespołów tramwajowych oferowany przez polskie firmy, pozwala konkurować z jakością produktów fabrycznie nowych. Dyrektor Rozwoju Rynku Pojazdów Szynowych SKB Drive Tech S.A. Ryszard Bojanowski rozmawiał z nami o bogatym doświadczeniu spółki, badaniach i rozwoju zespołów napędowych, prowadzonych remontach przekładni tramwajowych oraz kolejnych planach.
SKB Drive Tech to ponad 100 lat w branży zespołów napędowych, obróbki metalu i odlewnictwa. Bogate doświadczenie pozwala uznać Pana firmę za jednego z liderów tej dziedzinie?
Z pewnością jesteśmy jedyną firmą o tak kompleksowej ofercie i takim doświadczeniu w Polsce. Historia firmy sięga oczywiście początków XX wieku, natomiast jej rozkwit przypada na lata 70-te i 80-te, kiedy to zakład był częścią kombinatu Huta Stalowa Wola i produkował dziesiątki tysięcy mostów napędowych – między innymi dla ładowarek HSW. Kolejny kamień milowy to produkcja dla włoskiej firmy Carraro – która w naszych halach produkowała mosty i przekładnie napędowe dla firm, jak JCB, Caterpillar, Komatsu. Te doświadczenia, know-how, współpraca z odbiorcami z pierwszej ligi przemysłowej o najwyższych wymaganiach z pewnością czynią z nas jednym z liderów szeroko pojętej branży napędowej czy metalowej.
Ofertę dopełnia nasze najmłodsze dziecko – nowoczesna odlewnia żeliwa z automatycznym procesem formowania i unikalnym maksymalnym wymiarze formy z tego procesu. Jako jedyni w Polsce i jako jedni z niewielu w Europie formujemy automatycznie odlewy powyżej 2000 mm – co daje klientom jakość i konkurencyjną cenę produktu.
Dzięki jednej z najnowocześniejszych odlewni żeliwa w Europie i pełnej gamie procesów obróbczych, posiadacie kompleksową ofertę?
Tak, pomysł na firmę i nasza strategia to oferować klientom „full-service”, jak najwięcej procesów z jednej ręki. Jesteśmy jednocześnie firmą obróbczą i odlewnią, dysponujemy własną malarnią i linią montażową wraz z rozbudowanym stanowiskiem testowym – natomiast przede wszystkim, dzięki naszemu doświadczeniu właśnie i kadrze inżynierskiej, jesteśmy w stanie połączyć te oferty w jedną kompleksową ofertę, uzyskując korzyści jakościowe, terminowe i cenowe dla naszych klientów. Co chcielibyśmy podkreślić, to właśnie fakt dysponowania własnym działem R&D – nasze mosty napędowe i przekładnie to nasz własny know-how, produkty zaprojektowane przez nas „od zera” dla naszych klientów, według ich oczekiwań i wymagań. Kompleksowość naszej oferty to zatem nie tylko gama procesów wytwórczych – to przede wszystkim indywidualne podejście inżynierskie do potrzeb klienta.
Jesteście obecni w wielu branżach, czym chcielibyście zainteresować sektor szynowy?
Obok posiadania wymienionych zdolności technicznych i doświadczenia sektor szynowy chcielibyśmy zainteresować naszą elastycznością i krótkimi terminami realizacji. Jesteśmy w branży szynowej od kilku lat, zdobyliśmy już bardzo duże zaufanie Klientów. Zrealizowaliśmy już ponad 250 remontów przekładni tramwajowych i kolejowych dlatego, że potrafimy być bardziej elastyczni od konkurencji. Mówiąc całkiem otwarcie, pierwszy klient przyszedł do nas sam, będąc umiarkowanie zadowolonym z dostępnej oferty na rynku – zarówno cenowej, jak terminowej. Potrafiliśmy i potrafimy nadal podejść indywidualnie i projektowo do każdego zamówienia i przetargu – bo w dużej mierze pracujemy już dzisiaj w ten sposób z klientami takimi jak VOLVO, KGHM czy branża wojskowa. Oczywiście całość ma sens, jeśli udaje nam się zaoferować konkurencyjną cenę i kompleksowa ofertę – dotychczasowa historia współpracy z branżą, współpraca i obsługa Klientów, takich jak Tramwaje Szczecińskie, Tramwaje Warszawskie, MPK Poznań, MPK Wrocław, MPK Kraków czy MPK w Łodzi pokazują, że jesteśmy w stanie zapewnić także to. Poza przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej z naszych usług korzystają również producenci taboru szynowego – w tym m.in. PESA Bydgoszcz.