Tramwaje

W Toruniu powstaje zielone torowisko

Wzdłuż nowej linii tramwajowej, w ciągu ul. Watzenrodego w Toruniu, trwa budowa zielonego torowiska. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej zielone torowisko ogranicza drgania i hałas, pochłania pyły z ulicznego powietrza, a także zatrzymuje wilgoć. Dzięki temu minimalizowany jest efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Budowa nowej linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu obejmuje m.in. stworzenie zielonego torowiska (fot. MZK Toruń)
Budowa nowej linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu obejmuje m.in. stworzenie zielonego torowiska (fot. MZK Toruń)

Nowa linia tramwajowa będzie liczyła prawie 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska. Około 5,2 tys. metrów toru pojedynczego budowana jest w technologii zielonej. Nie będzie to torowisko trawiaste, tylko z rozchodnika.

Zielone torowisko – rozchodnik

Rozchodnik jest rośliną ciepłolubną i odporną na suszę, co ma niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych. Budowa torowiska z rozchodnikiem jest droższa niż trawiastego (przy tym pierwszym rozkłada się specjalne maty rozchodnikowe, a przy trawiastym wysiewa nasiona), ale łatwiej je potem utrzymać, gdyż nie trzeba go kosić, nawozić czy nawadniać. Ponadto rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym, zwłaszcza w okresie kwitnienia, co wpływa na estetykę otoczenia. Torowiska z rozchodnikiem są już w Toruniu w ciągu ul. Broniewskiego oraz Warneńczyka.

Zielone torowiska wzdłuż nowej linii tramwajowej zostaną utworzone wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, czyli na odcinkach wydzielonych torowisk znajdujących się poza jedniami. Z powodów technicznych i bezpieczeństwa nie będzie ich na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych czy w miejscach przystanków. Dlatego właśnie np. na Szosie Chełmińskiej zielone torowisko będzie biegło od ul. Dekerta do skrętu w ul. Długą. Wcześniej, od pl. NOT do Dekerta, torowisko będzie zwykłe, aby w razie potrzeby mogły po nim przejechać służby ratownicze. Kolejny powód to duża liczba przejazdów, np. w rejonie targowiska. Podobnie na ul. Długiej, gdzie gęsto jest od skrzyżowań i przejść dla pieszych, a w tych miejscach zielonych torowisk być nie może. Ponadto w rejonie skrzyżowania z ul. Mohna autobusy będą korzystały z torowiska tramwajowego w celu obsługi tzw. peronu wiedeńskiego.

Zielonych torowisk jest w Toruniu coraz więcej. Są w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego  (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), w ciągu Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp), w ciągu ul. Bydgoskiej (ok. 1320 mtp.). To torowiska trawiaste. Ponadto w ciągu ul. Broniewskiego powstało ok. 800 mtp. a wzdłuż ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki – 735 mtp. torowiska z rozchodnikiem.

Łącznie w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie ponad 11 tys. mtp. zielonych torowisk (już zrealizowanych i w trakcie realizacji).

Dodaj komentarz