Od wielu dekad popularna SKM wozi pasażerów w Trójmieście i okolicach. Pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z Gdańska Głównego do Nowego Portu 4 marca 1951 roku. W dniu 1 lipca 2001 powstała spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Z okazji jubileuszu Raport Kolejowy kontynuuje cykl wywiadów z pracownikami trójmiejskiej spółki, którzy przedstawią swoje wspomnienia związane z pracą, wpływem SKM na region czy zmianach jakie doświadczyli.
Na początek proszę się przedstawić oraz opowiedzieć o roli/stanowisku jakie zajmuje Pani/Pan w PKP SKM?
Witam Serdecznie, nazywam się Oliwier Dubiel a w firmie PKP SKM pracuję z powodzeniem od ponad 3,5 roku jako mechanik / rzemieślnik ślusarz.
Jakie jest Pani/ Pana pierwsze wspomnienie dotyczące PKP SKM? Czy jest związane z pracą w Spółce czy może z wcześniejszego okresu?
Pierwsze wspomnienia z SKM-ką mam już z wczesnego dzieciństwa, gdy podróżując żółto-niebieskimi pociągami zaczęła budzić się we mnie kolejarska pasja, powstawały też pierwsze rysunki przedstawiające kolej aglomeracyjną. Kolejnym bardzo wyraźnym wspomnieniem jest okres nauki w szkole średniej, z dumą mogę wspomnieć, że chodzi o Gdańskie Technikum nr. 18 ‘’Conradinum’’, z okien którego co dzień mogłem owe składy podziwiać. Wtedy też, podczas mojej zaledwie dwutygodniowej przeprowadzki w inną część Gdańska, ‘’zmuszony’’ byłem dojeżdżać do szkoły pociągami SKM. Zapewne dziwnie by zabrzmiało opisywanie nadobnymi epitetami zwykłej, codziennej podróży zwykłym pociągiem te kilka przystanków, niemniej już wiedziałem, iż jedną nogą znajduję się na kolei i po paru latach, podążając trochę okrężną drogą znalazłem się na niej.
W SKM oczywiście. Kolejnym, chyba najważniejszym wspomnieniem, jest oczywiście mój pierwszy dzień w nowej, wymarzonej pracy. Zostałem bardzo ciepło i życzliwie przyjęty w zmianie, do której trafiłem, co często do mnie wraca we wspomnieniach. Tak ciekawej i zabawnej atmosfery chyba się nie spodziewałem, wśród specjalistów, dzięki którym nasze pociągi mogą w ogóle jeździć. A pewnie niewielu pasażerów się nad tym zastanawia, wsiadając na dworcu w Gdańsku czy Gdyni, i zagłębiając się między strony swojej ulubionej książki….
PKP SKM zmienia się, inwestuje, modernizuje. Co było największą zmianą w okresie gdy pracuje Pani/ Pana w Dziale Eksploatacji?
To fakt, że PKP SKM cały czas poddaje się modernizacji. Świat pędzi do przodu, a my musimy za nim nadążać. Nowsze technologie, oszczędniejsze pojazdy i niezawodność to nie jedyne elementy kreujące wizerunek szanowanego przewoźnika. Akurat chyba największe zmiany nastąpiły bezpośrednio przed moim zatrudnieniem się w Sekcji Napraw. Była to oczywiście długo wyczekiwana budowa przystanku Gdańsk Śródmieście, zakup pojazdów 31WE Impuls, czy też rozpoczęcie eksploatacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak zmiany widać cały czas. Modernizacje peronów na przystankach Gdynia Redłowo, Gdynia Chylonia, Rumia Janowo i innych, wymiana rozjazdów, nawierzchni czy słupów sieci trakcyjnej- to wszystko może dostrzec i docenić każdy pasażer, jadący do szkoły, pracy czy do teatru. Poza tym, perony SKM są chyba jednymi z naprawdę niewielu, na których pojawiły się dzielone pojemniki, ułatwiające segregację odpadów. Bardzo trafna inicjatywa. W końcu, jako kolej, jesteśmy przecież Eko!