Miad Salehi, szef kolei irańskich (RAI), spotkał się w Teheranie z Bakht-ur-Rehmanem Sharafatem, szefem kolei afgańskich, aby omówić sposoby ukończenia 225-kilometrowej linii między Khaf w Iranie i Heratem w Afganistanie.
Prace nad połączeniem rozpoczęły się w 2007 roku i trwały do 2020 roku kiedy doszło do otwarcia 140-kilometrowego odcinka Khaf – Różanak wraz ze strefą wolnego handlu i odpraw celnych na granicy. Prace na 85-kilometrowym odcinku między Ghurian a Heratem nie zostały jeszcze ukończone ponieważ budowa została wstrzymana podczas przejęcia Afganistanu przez talibów w zeszłym roku kiedy to doszło do uszkodzenia linii w pobliżu Rozanak.
Salehi wyraził determinację Iranu, aby jak najszybciej ukończyć budowę linii kolejowej i podkreślił potrzebę podjęcia kroków w celu określenia sposobów uruchomienia linii.
– Cieszymy się ze współpracy z Afganistanem. Jeżeli Afganistan jest gotowy do długoterminowej współpracy i praktycznych porozumień z naszym krajem, my również zadeklarujemy naszą gotowość w tym zakresie.
Sharafat wezwał do współpracy z urzędnikami irańskiego Ministerstwa Dróg i Rozwoju Miast w celu wznowienia budowy.
W założeniach linia ma poprawić handel i komunikację z Heratem, jednym z najlepiej prosperujących miast Afganistanu, i zapewnić szlak handlowy na Bliski Wschód, a także dalej do Indii, Europy i Azji Południowo-Wschodniej.
Linia ma przewozić około 320 tys. pasażerów i 6,8 mln ton ładunków rocznie, wliczając w to ropę, materiały budowlane i żywność z Afganistanu oraz zboża, suszone owoce, rośliny i środki medyczne. Linia ma łączyć się z linią kolejową Chiny – Kirgistan – Uzbekistan oraz linią transafgańską na osi północ – południe.