Analizy Raport z Polski Wydarzenia

Bezpieczeństwo na kolei w roku 2020 [RAPORT]

1. Wariant „Nadzór stacji i ostrzeganie na szlaku” zakłada, że maszynista byłby ostrzegany o zbliżających się sygnalizatorach blokady liniowej, tarczach ostrzegawczych i tarczach ostrzegawczych przejazdowych w formie wiadomości tekstowej pokazywanej na ekranie komputera pokładowego, której odczytanie wymagałoby potwierdzenia przez maszynistę. Rozwiązanie to w praktyce sprowadzałoby się zatem do powielenia dotychczasowej funkcjonalności SHP w warunkach systemu ETCS.

2. Wariant „Nadzór stacji z uaktualnieniem i ostrzeganiem na szlaku”. W tym wariancie zezwolenie na jazdę przekazywane byłoby przy mijaniu semaforów wjazdowych, wyjazdowych i drogowskazowych oraz dodatkowo w miejscach uaktualniania/zapowiadania wskazań semaforów wjazdowych, czyli odpowiadających im tarcz ostrzegawczych i semaforów powtarzających. Przy semaforach blokady liniowej oraz tarczach ostrzegawczych przejazdowych stosowane byłoby rozwiązanie analogiczne, jak w przypadku wariantu 1 – wyłącznie funkcja ostrzegania.

Kolejnym obszarem, w którym Prezes UTK kontynuował swoje działania w 2020 r., była migracja do łączności cyfrowej GSM-R z obecnego systemu łączności analogowej prowadzonej w paśmie 150 MHz. Zgodnie z suplementem do Krajowego planu Wdrażania TSI Sterowanie z 2018 r. do końca 2024 r. system GSM-R w Polsce ma osiągnąć pełną funkcjonalność, a migracja z systemu VHF nastąpi w formule „dnia zero”. Do tego czasu zarządca infrastruktury – PKP PLK, a także dostawcy i producenci urządzeń pracują nad prawidłowym wdrożeniem systemu. Prace te są monitorowane przez Prezesa UTK.

Prezes UTK – działania edukacyjne

Prezes UTK realizuje dwa projekty ukierunkowane na edukację, adresowane do różnych odbiorców. Akademia Bezpieczeństwa Kolejowego, stanowi przedsięwzięcie szkoleniowe o ogólnokrajowym zasięgu, którego zasadniczym celem jest kształtowanie bezpiecznego i konkurencyjnego oraz sprawnie funkcjonującego systemu kolejowego przez wyrównywanie poziomu wiedzy i kompetencji uczestników sektora transportu kolejowego, a także upowszechnianie dobrych praktyk.

2020 był pierwszym rokiem pełnej realizacji projektu ABK. Przez cały rok zorganizowano w sumie 13 szkoleń, w których uczestniczyło 1 173 przedstawicieli rynku kolejowego. Oznacza to średnio jedno szkolenie na miesiąc. Trwająca epidemia nie przeszkodziła przy tym w realizacji szkoleń kierowanych do szerokiego grona odbiorców, gdyż wszystkie z nich realizowane były w formie zdalnej. W miarę doskonalenia możliwości technicznych pozwalało to na stopniowe zwiększanie liczby uczestników aż do ok. 110 osób w trakcie jednego szkolenia. Tak duże zainteresowanie szkoleniami potwierdza, że przygotowane tematy dobrze wpisały się w potrzeby rynku.

Drugim projektem o charakterze edukacyjnym realizowanym przez Prezesa UTK jest Kampania Kolejowe ABC. Jej adresatem są dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym ze szkół podstawowych (klasy I-VI) oraz ich nauczyciele i wychowawcy. Projekt propaguje zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce, związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego, a także podczas poruszania się na obszarach stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Podobnie jak projekt ABK „Kampania Kolejowe ABC” jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w wysokości 23,5 mln PLN (całkowita wartość projektu to 27,6 mln PLN).

Analiza zdarzeń

Liczba znaczących wypadków W 2020 r. liczba znaczących wypadków na polskiej sieci kolejowej wyniosła 179, co oznacza spadek o 35 wypadków (16,3%) w porównaniu do 2019 r. Jest to najniższy wynik w ostatnich pięciu latach. Również w przeliczeniu na pracę eksploatacyjną liczba znaczących wypadków osiągnęła najniższą wartość i wyniosła 0,75 wypadku na milion pociągokilometrów. Jest to spadek o 10,7% w porównaniu do roku poprzedniego.

Dodaj komentarz