Publikacje Firm Raport z Polski Wywiady

Czerpiąc z doświadczenia i patrząc w przyszłość

Instytut posiada bogate doświadczenie, jeśli chodzi o współpracę ze środowiskiem akademickim. Można powiedzieć o swoistej synergii i dobrej praktyce, które mogą być przykładem dla innych Instytutów badawczych w tej sferze?

Tak, należymy do grona instytutów badawczych, które mogą poszczycić się kilkudziesięcioletnią współpracą ze szkolnictwem wyższym. Myślę tu przede wszystkim o uczelniach technicznych. Z racji lokalizacji najbliższa jest nam Politechnika Poznańska, której nota bene jestem absolwentem. Współpraca z naukowcami z tej Uczelni trwa od ponad 20 lat.
Wśród efektywnych działań należy wymienić przede wszystkim wspólne projekty, w tym B+R, oraz wspólne publikacje naukowe. Pokłosiem różnego rodzaju praktyk i staży studenckich w naszym Instytucie jest to, że wielu ich uczestników staje się naszymi pracownikami. Rozwój kariery zawodowej jest możliwy m.in. w wyniku kontynuacji kształcenia na uczelniach w ramach studiów podyplomowych czy też w ramach szkół doktorskich. Historycznie na koncie współpracy z Politechniką Poznańską mamy kilkadziesiąt obronionych doktoratów. Obecnie otwartych jest kilkanaście przewodów doktorskich naszych pracowników, w tym przewidywane są dwa doktoraty wdrożeniowe.

Podpisane w lipcu br. porozumienie o współpracy Łukasiewicza z poznańską uczelnią techniczną otworzy drogę do większej liczby Wydziałów. Dobrą praktyką, o którą Pan Redaktor pytał, może być wzajemna wymiana kadr, nie tylko w ujęciu dydaktycznym, co teraz ma często miejsce. Chcemy to obecnie aktywnie wdrażać na płaszczyźnie projektów badawczo-rozwojowych. Ma to również miejsce w kontekście Rady naszego Instytutu, gdzie pośród szanowanych przedstawicieli biznesu jest również grono profesorskie o bogatym dorobku naukowym i organizacyjnym.

Na koniec muszę zapytać o plany Instytutu, może nie na kolejne 75 lat, ale na najbliższą przyszłość.

W ramach działalności Łukasiewicz – Instytutu Pojazdów Szynowych „TABOR” powołano zespół ds. problematyki transportowej. Ponieważ chcemy być bliżej ludzi, głównym zadaniem zespołu będą analizy uciążliwości środowiskowej i społecznej środków transportu oraz infrastruktury transportowej.

Z dotychczasowych badań, zarówno własnych, jak i renomowanych instytucji naukowych oraz badawczych, jednoznacznie wynika, że poziom wpływu transportu na środowisko naturalne zależy bezpośrednio od jego rodzaju. Obiecujący jest fakt, iż transport kolejowy, z którym jesteśmy naturalnie związani, wypada w tych badaniach najkorzystniej. Jest to dodatkowy impuls do jego promowania w budowaniu prośrodowiskowej świadomości społecznej oraz do ciągłego rozwijania i unowocześniania stosowanych środków transportu kolejowego w Polsce i na świecie.
Chcąc wykorzystać wieloletnie i bogate doświadczenie osób bezpośrednio i pośrednio związanych z naszym Instytutem, a tym samym z naszym zespołem, przygotowujemy m.in. oceny pomysłów na innowacyjne projekty transportowe, wykonujemy analizy opłacalności przedsięwzięć projektowych w zakresie transportu kolejowego oraz analizy merytoryczne i ekonomiczno-finansowe kontraktów na dostawę taboru szynowego, opracowywane dla instytucji kredytujących. Zespół ds. problematyki transportowej ma także wiele dodatkowych kompetencji. Są to m.in.: wykonywanie analiz strategicznych (SWOT, PESTEL, wielokryterialne i in.), przygotowywanie ocen, ekspertyz i opinii na zlecenie urzędów centralnych.
Skupiając się stricte na technice na najbliższy czas mamy nakreślone plany związane m.in. z rozwojem konstrukcji pojazdów dwunapędowych (hybrydowych) i dwudrogowych. Z uwagi na potrzeby w tym zakresie, istotna będzie intensyfikacja prac B+R związanych z efektywnością energetyczną i ekologiczną pojazdów szynowych. Wieloletnia współpraca z Politechniką Poznańską (Instytut Silników Spalinowych i Napędów) oraz dostęp do specjalistycznej i unikatowej aparatury typu PEMS (Portable Emission Measurement System) to nasza mocna strona. Dzięki takiemu wyposażeniu praktykę przedkładamy nad teorię. Opracowujemy testy oraz metodykę badań pojazdów kolejowych w warunkach RDE (Real Driving Emission), między innymi z zakresu ekojazdy.

Na koniec nie sposób nie wspomnieć o ważnej tematyce w kolejnictwie, jaką jest ostatnio zastosowanie wodoru. W tym zakresie kadra naszego Instytutu prowadzi prace analityczne i studialne nad rozwiązaniami napędu wodorowego w pojazdach szynowych w przodujących krajach na świecie. Ponadto realizuje prace koncepcyjne i założeniowe w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji tego rodzaju pojazdów szynowych. Śledzi także procesy dotyczące prób i badań eksploatacyjnych pierwszych pojazdów w Europie napędzanych wodorem. Na tej podstawie Instytut zadeklarował aktywne uczestnictwo w opracowaniu wymagań – krajowych przepisów dopuszczenia pojazdów szynowych napędzanych wodorem do eksploatacji

Dodaj komentarz