Analizy

Czy szkolnictwo zawodowe idzie w dobrym kierunku?

– zmiany w kształceniu zawodowym wdrażane od września 2019 r.:

  1. zawody szkolnictwa branżowego – pojawiła się nowa struktura klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego uwzględnia przyporządkowanie zawodów do branż. Przyporządkowania tego dokonano uwzględniając specyfikę umiejętności zawodowych lub zakres, w jakim umiejętności te są wykorzystywane podczas wykonywania zadań zawodowych.
  2. monitorowanie potrzeb kolejowego rynku pracy (prognoza MEN)- ogłaszana jest w formie obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza stanowi syntetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju państwa i regionów. Jej celem jest dostarczenie przesłanek do kształtowania oferty szkolnictwa branżowego adekwatnie do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.

c)obowiązek współpracy szkół z pracodawcami- dyrektorów szkół zobowiązano, aby przed wprowadzeniem nowego zawodu do kształcenia nawiązali współpracę z pracodawcą właściwym dla zawodu lub branży, do której przyporządkowany jest dany zawód. Współpraca z pracodawcami może polegać w szczególności na:

  • tworzeniu klas patronackich;
  • przygotowaniu propozycji programu nauczania zawodu;
  • realizacji kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu;
  • wyposażeniu warsztatów lub pracowni szkolnych;
  • organizacji egzaminu zawodowego;
  • doskonaleniu nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym organizowaniu szkoleń branżowych;
  • realizacji doradztwa zawodowego i promocji kształcenia zawodowego.
  1. staże uczniowskie- wprowadzono możliwość odbywania przez nich stażu uczniowskiego (na podstawie umowy zawartej między nimi a pracodawcą), który jest realizowany na odmiennych zasadach niż przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników.
  2. szkolenia branżowe dla nauczycieli- przewidziano nową formę doskonalenia – obowiązkowe szkolenia branżowe, które są realizowane w trzyletnich cyklach, w łącznym wymiarze 40 godzin w cyklu, w przedsiębiorstwach związanych z nauczanym zawodem. Celem szkoleń branżowych jest doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych potrzebnych do wykonywania pracy.
  3. preferencje podatkowe dla pracodawców- wprowadzone zostały zmiany w przepisach podatkowych, które stwarzają preferencje podatkowe dla przedsiębiorców (osób prawnych lub osoby fizycznych), przekazujących darowizny (rzeczowe lub pieniężne) dla publicznych szkół prowadzących kształcenie zawodowe, publicznych placówek kształcenia ustawicznego lub publicznych centrów kształcenia zawodowego, z przeznaczeniem na cele kształcenia zawodowego.

– przygotowanie e-zasobów do kształcenia zawodowego

Działania pracodawców

UTK zorganizował spotkania z częścią podmiotów rynku kolejowego, wspierającymi kształcenie zawodowe w szkołach średnich. Podjęte przez urząd rozmowy służyły weryfikacji problemów oraz poznaniu sugestii dotyczących oczekiwanych zmian. Podczas spotkań omówiono współpracę podmiotów rynku kolejowego ze szkołami średnimi, wsparcie dla szkół w zakresie kadry naukowej, pracowni oraz materiałów dydaktycznych, a także kwestię realizacji praktyk zawodowych.

Dodaj komentarz