Wywiady

Ignacy Góra: Sytuacja jest dynamiczna. Reagujemy na bieżące potrzeby rynku

Po ustaniu zagrożenia koronawirusem system kolejowy z pewnością będzie potrzebował wsparcia. Dlatego jesteśmy w stałym kontakcie z Ministrem Infrastruktury, przewoźnikami i Marszałkami województw. Od operatorów i zamawiających usługi publicznego transportu zbiorowego zbieramy informacje i opinie, tak by wspólnie wypracować odpowiednie sposoby pomocy w najbliższej przyszłości. Należy pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna, dlatego cały czas reagujemy na bieżące potrzeby rynku.

Takie działania wpisują się w, wydaje się najważniejszą dyrektywę UTK- obszar bezpieczeństwa. Kolej już jest bezpieczna, co zrobić jednak, aby była jeszcze bezpieczniejsza?

W ostatnim czasie o bezpieczeństwie mówimy w innym kontekście niż zazwyczaj – o bezpieczeństwie rozumianym jako zabezpieczenie pasażerów i personelu kolejowego przed zagrożeniem koronawirusem. Jednak oczywiście nie należy zapominać o działaniach, które pozwolą zmniejszyć liczbę wypadków.

Pamiętajmy, że kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu lądowego. Ubiegły rok to najmniejsza liczba wypadków na kolei od lat. Miernik wypadkowości (stosunek liczby wypadków do pracy eksploatacyjnej) osiągnął w 2019 r. najniższy dotychczas notowany poziom – 2,19.

W 2019 r. na sieci kolejowej doszło do 554 wypadków. Niemal 30% stanowiły potrącenia osób, które przechodziły przez tory w miejscu niedozwolonym (165). Największą grupą (37%) niebezpiecznych zdarzeń były wypadki przejazdach – 205. Na przejazdach i przejściach zginęło 65 osób. W tym 15 osób to ofiary wśród pieszych na strzeżonych przejazdach i przejściach. Liczba ofiar śmiertelnych takich zdarzeń wzrosła o 14 w porównaniu z rokiem 2018 r. Pamiętajmy, że dane nie są jeszcze ostateczne i mogą się zmienić.

W tym roku z inicjatywy UTK rozpoczną się testy nowoczesnych systemów monitoringu, które automatycznie wychwycą łamanie przepisów przez kierowców. Urządzenia te poza rejestracją naruszeń kodeksu drogowego, mogą np. poprzez podświetlenie znaków ostrzegać kierujących o tym, że za szybko zbliżają się do przejazdu. System będzie miał możliwość pracy bez dodatkowego zasilania – dzięki energii wiatrowej i słonecznej,

Jeśli testy systemu zakończą się pozytywnie, to rozpoczną się prace nad zmianami w prawie i montażem urządzeń. Pełne wdrożenie sytemu na wszystkich przejazdach kategorii D i zmiana świadomości kierowców powinny pozwolić na ograniczenie wypadków na przejazdach tej kategorii o około 20%.

W zeszłym roku było mniej skarg dotyczących bezpieczeństwa. Z czego wynika taki trend?

W 2019 r. do UTK wpłynęły 393 skargi dotyczących bezpieczeństwa. Trend rzeczywiście jest spadkowy, bo w porównaniu z 2018 r. było ich o 37 mniej. Dane odnośnie liczby zdarzeń wskazują, że kolej staje się bezpieczniejsza. Ten trend może uwidaczniać się także w liczbie skarg. Pamiętajmy, że na kolei realizowane są wielomilionowe inwestycje, dzięki którym powstają nowoczesne dworce i perony, zwiększa się dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się, jeździmy nowym i zmodernizowanym taborem.

Nadal stawiacie również na innowacje – powstała na przykład aplikacja do zgłaszania nieprawidłowości na kolei?

Dodaj komentarz