Przewozy towarowe Raport z Polski Wydarzenia

Nawet 6 tys. litrów benzyny dziennie. Grupa LOTOS uruchomiła nowy nalewak bramowy

Nawet 6 tys. litrów oleju napędowego lub benzyny w ciągu doby wlać może do cysterny kolejowej nowy nalewak bramowy, który uruchomiła Grupa LOTOS. Pierwszy proces odbył się w ubiegłym tygodniu. Pełne moce nalewcze obiekt osiągnie w drugim kwartale roku. Inwestycja jest w pełni ekologiczna dzięki nowej instalacji odzysku oparów.

Fot. Grupa Lotos

Nowy nalewak NB04 to 4-pętrowa budowla, której sercem jest sterownia kierujące automatycznym nalewem. Proces przebiegać może równocześnie do dwóch cystern na dwóch torach. Wówczas na godzinę przelewane jest ok. 500-730 m3 paliwa. Napełnianie trwa 12-14 minut. W ciągu doby urządzenie obsłuży 120 cystern, wlewając nawet 6 tys. ton paliw. Obiekt posiada również nowoczesny układ przetaczania cystern za pomocą wózków przeciągarek z automatycznym pozycjonowaniem cystern na wagach.

Powstanie czwartego nalewaka bramowego podyktowane było wzrostem produkcji oleju napędowego w Grupie Lotos.

Nalewak jest ekologiczny – nalew odbywa się w sposób hermetyczny. Wszystkie opary odprowadzane są do nowo zbudowanej, dedykowanej tylko do nalewaka NB04, instalacji odzysku oparów (VRU – ang. vapour recovery unit). Pozostałe skropliny wyłapuje natomiast nowoczesny system umieszczony pod lancami nalewczymi. Nowa instalacja VRU w przypadku awarii czy remontu może zastąpić dotychczasową instalację tego typu, co zabezpiecza ciągłość nalewów do cystern.

Dodatkowe inwestycje

Oprócz nalewaka i systemu odzysku oparów, na terenie rafinerii powstały 2 nowe pompownie z 4 pompami oleju napędowego o wydajności 500 m3 każda, dedykowane tylko do nalewaka NB04. Powstał także nowy budynek TIR (ang. technical instrument room – pomieszczenie, w którym znajdują się systemy sterowania), przeniesiono wagi samochodowe oraz zmodernizowano podstacje elektroenergetyczne. W celu usprawnienia ruchu kolejowego ułożono też 5 dodatkowych rozjazdów kolejowych, które wyposażone będą w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

– Nowy nalewak w rafinerii LOTOSU był bardzo potrzebny. Dzięki niemu nie tylko wzrosną możliwości nalewu do cystern kolejowych, ale także poprawi się elastyczność. Będziemy mogli wygenerować rezerwy podczas modernizacji czy remontu któregoś z pozostałych nalewaków. Będzie to szczególnie przydatne podczas wiosennego postoju remontowego. Naszym sukcesem jest, że inwestycja ta została zrealizowana w terminie i zgodnie z zakładanym budżetem, mimo pandemii i trudności z nią związanych – podkreśla Piotr Chocholski, dyrektor ds. logistyki Grupy LOTOS.

Budowę nalewaka rozpoczęto w kwietniu 2019 r. Generalnym wykonawcą była firma KB Pomorze. Pomimo pandemii projekt został realizowany zgodnie z harmonogramem i budżetem. Prace związane z zasilaniem elektrycznym, sterowaniem pomp oraz integracją z systemami realizowała spółka LOTOS Serwis. W budowie uczestniczyły również firmy Niwa, Scherzer i Volert.

Oprócz zakończonej budowy nalewaka bramowego oraz instalacji VRU w planach jest również rozbudowa infrastruktury magazynowo-ekspedycyjnej LPG oraz jednego z nalewaków, w ramach którego będzie można dodatkowo dystrybuować benzynę surową oraz gacze powstające w procesie produkcji oleju bazowego.