RK: Podjęte przez Pana działania już przynoszą konkretne rezultaty – ubiegły rok PKP Utrzymanie po raz pierwszy w historii zakończyło z dodatnim bilansem. Jak udało się osiągnąć taki wynik?
MG: Po podliczeniu wyniku finansowego za rok 2016 spółka PKP Utrzymanie zanotowała zysk netto wielkości 1,72 mln zł, co daje wzrost w stosunku do zeszłorocznego wyniku o 5,46 mln zł. Dokładny wynik będzie znany po weryfikacji przez audytora do końca marca. Dodatni wynik finansowy był możliwy między innymi dzięki zmianom organizacyjnym w spółce. Konsolidacja decyzji finansowych, połączona z przesunięciem działań o charakterze operacyjnym z centrali do Regionów, wpłynęła pozytywnie na szybkość działania przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu kosztów. Z drugiej strony w ostatnim kwartale 2016 roku zobowiązaliśmy Regiony do wprowadzenia aktywnej polityki sprzedażowej, co przyczyniło się do wzrostu poziomu przychodów. Innym ważnym elementem zwiększającym przychody była realizacja umowy na wygłaszanie zapowiedzi głosowych i komunikatów. W efekcie w 2016 roku spółka PKP Utrzymanie zanotowała zwiększenie przychodów z 53,5 mln zł w roku 2015 do 70,5 mln zł w roku 2016, czyli o 32%. Zarówno zysk, jak i wzrost przychodów to skutek szybkiej i zdecydowanej reorganizacji strukturalnej. Warto zaznaczyć, że zmiany były wprowadzane w sposób transparentny i były konsultowane z załogą. Organizacje społeczne z pełną odpowiedzialnością włączyły się w proces uzdrawiania firmy. Dzięki dobrej współpracy udało się dokonać rzeczy, w którą wiele osób nie wierzyło – PKP Utrzymanie jest spółką dochodową. Chciałbym w tym miejscu jeszcze raz podziękować za to wszystkim pracownikom. Bez ich wysiłku i determinacji nie byłoby to możliwe.
RK: Jaka jest rola i znaczenie PKP Utrzymanie w ramach Grupy PKP?
MG: Lubię przyrównywać kolej do żywego organizmu. W tym porównaniu PKP Utrzymanie jest jak układ nerwowy. Podobnie jak nerwy, które łączą wszystkie części organizmu i są odpowiedzialne za przesyłanie informacji, tak i sieci połączeń teleinformacyjnych i radiowych, którymi zarządzamy i które utrzymujemy, zapewniają łączność niezbędną do funkcjonowania kolei. I podobnie jak w przypadku systemu nerwowego, wszelkie uszkodzenia i niesprawności grożą paraliżem. Mówiąc mniej obrazowo, PKP Utrzymanie jest największym w Polsce dostawcą usług serwisowania i utrzymania urządzeń i systemów kolejowych. Utrzymujemy systemy telekomunikacyjne zapewniające bezpieczeństwo podróżnych, zarządzamy infrastrukturą kolejowych linii telekomunikacyjnych, zapewniamy sprawność radiołączności kolejowej i obsługujemy Systemy Informacji Pasażerskiej oraz wygłaszamy komunikaty głosowe. Nasi inżynierowie uzgadniają i nadzoruję prace inwestycyjne prowadzone na obszarach kolejowych. Spółka działa na terenie całego kraju, a 73 zespoły utrzymaniowe pozostają w gotowości do usuwania wszelkich awarii. Na 96 głównych stacjach kolejowych nasi Operatorzy Informacji Pasażerskiej wygłaszają zapowiedzi i komunikaty głosowe. Liczba zatrudnionych pracowników to blisko tysiąc osób. W projektowanej strategii spółki na lata 2017–2021 planujemy udział PKP Utrzymanie w inwestycjach PKP PLK SA, współpraca z zarządcą infrastruktury poszerzy zakres świadczonych usług. Zakładamy udział spółki w inwestycjach związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury światłowodowej, utrzymania infrastruktury GSM-R oraz modernizacji i utrzymania SDIP.