W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.
Przykładowo: zakłada się, że w każdej godzinie szczytu, system FALA rozliczy blisko 500 tys. przejazdów w regionie.
Aplikacja pozwoli automatycznie „podsumować” pasażera za przejazdy dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do odbijania się na tych urządzeniach swoją kartą transportową lub smartfonem albo do checkowania się w aplikacji. Używając swojej karty płatniczej będzie mógł podróżować zarówno jeśli będzie zarejestrowanym użytkownikiem systemu, jak i bez zakładania konta.
Ideą, która przyświeca projektantom FALI było hasło „wsiadam i jadę” – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty. System uwzględni moje ulgi, dobierze najkorzystniejszą cenę biletów i jeśli będzie taka możliwość, połączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę.
Obecnie pasażerowie na Pomorzu mają do wyboru w sumie blisko 100 różnych biletów (biorąc pod uwagę różne rozwiązania taryfowe). Są bilety godzinne, jednoprzejazdowe, 24-godzinne, 72-godzinne, nocne, weekendowe, na linie pospieszne, na określoną liczbę przystanków, na określony odcinek trasy, imienne i na okaziciela, jednostrefowe i na kilka stref… I do tego kilkadziesiąt różnych uprawnień do ulg, które również nie są takie same u różnych organizatorów i emitentów biletów.
Podróżując z FALĄ, zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie. Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne zazwyczaj nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji.
Na terenie województwa pomorskiego znajduje się w sumie ok. 10 tys. przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, ponad 200 stacji i przystanków kolejowych, a przedsiębiorstwa i zakłady komunikacji miejskiej przewożą każdego roku ponad 300 mln pasażerów.
Nie tylko dla pasażerów
Należy również pamiętać, że chociaż system FALA przygotowywany jest przede wszystkim z myślą o pasażerach i ich komforcie podróżowania, zawiera on również szereg funkcjonalności dla przewoźników i organizatorów transportu publicznego.
Raporty on-line – np. o przepełnieniu danego autobusu, trolejbusu, tramwaju czy składu kolejowego, dostarczane w czasie rzeczywistym pozwolą na błyskawiczne reagowanie i np. podstawianie dodatkowych pojazdów tam, gdzie będzie taka konieczność. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego, z którymi mamy do czynienia aktualnie. Z kolei raporty o pustych przejazdach pozwolą przewoźnikom dostosować wielkość autobusu czy składu do rzeczywistych potrzeb. Być może na niektórych trasach nie będzie konieczności kursowania dużych autobusów i będzie je można stopniowo zastępować ekonomicznymi tzw. busikami.