Tramwaje Wywiady

Andrzej Bartnik, Frauscher Polska: Licznik osi – zajętość torów pod kontrolą [WYWIAD]

Frauscher Polska Sp. z o.o. na naszym rynku posiada ponad 20-letnie doświadczenie w obszarze systemów stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów. Prezes Zarządu Andrzej Bartnik rozmawiał z nami na temat możliwości i zalet zastosowania liczników osi na liniach tramwajowych.

Może na wstępie trochę teorii i historii?

Systemy liczenia osi są obecnie najczęściej stosowanymi urządzeniami do stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów. Na końcach kontrolowanych stref montuje się czujniki koła zliczające ilość przejeżdżających nad nimi osi oraz ich kierunek. Informacje z wszystkich czujników koła należących do danej strefy przekazywane są do jednostki centralnej (ewaluatora), gdzie są porównywane. Gdy w kontrolowanej strefie znajduje się 0 osi, jej stan wskazywany jest jako Wolna. W przypadku wjazdu taboru do kontrolowanej strefy (zliczenie większej od 0 liczby osi wjeżdżających do strefy) jej stan zmienia się na Zajęta i pozostaje taki do czasu, gdy czujniki koła zliczą taką samą ilość osi, które wyjechały ze strefy.

Pierwsze urządzenia do stwierdzania niezajętości bazujące na liczeniu osi pojawiły się już w XIX w. Początkowo były to urządzenia mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne. W latach 50. XX w. pojawiły się czujniki magnetyczne a następnie indukcyjne, rozwijane aż do dzisiaj.

Firma Frauscher Sensortechnik GmbH z Austrii, założona w 1987 przez Josefa Frauschera, od ponad 30 lat dostarcza rozwiązania liczników osi opartych o indukcyjne czujniki koła w wielu aplikacjach: linie główne, linie przemysłowe, transport miejski (metro i tramwaje) i innych. Frauscher Polska Sp. z o.o. z Katowic działa od 1998 r. i jest pierwszym zagranicznym przedstawicielstwem Frauscher Sensortechnik GmbH. Dostarczamy naszym klientom czujniki koła i systemy liczenia osi Frauscher, a także szeroko pojęte wsparcie: szkolenia, pomoc przy aplikacji, uruchomieniach czy rozwiązywaniu problemów.