O powodach powołania, celach oraz planach Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego rozmawialiśmy z Dyrektorem drem hab. Arkadiuszem Kawą oraz pełniącym funkcję Zastępcy Dyrektora ds. Komercjalizacji drem inż. Sylwinem Tomaszewskim.

Panie Dyrektorze, powołano do życia Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny (Łukasiewicz – PIT). Jak długo trwał proces konsolidacji i jakie argumenty przeważyły za tym, aby go powołać?
Pomysł połączenia poznańskich instytutów w jedną interdyscyplinarną jednostkę narodził się w drugiej połowie 2020 roku. Około roku trwał proces analizy zasadności tego połączenia. Ten czas spożytkowaliśmy na dobre przygotowanie połączenia pięciu instytutów Łukasiewicza w Poznaniu. Pierwsza oficjalna informacja ujrzała światło dzienne i dotarła do pracowników 23 października 2020 roku. Dostałem wtedy zadanie kierowania całym procesem, jednakże nie jako Dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania, tylko jako przedstawiciel pięciu instytutów. Wynikało to z przyjętego założenia o niefaworyzowaniu żadnego z Instytutów.
Koordynowałem tworzenie zespołów roboczych, których zadaniem było przygotowanie analiz i dokumentów uzasadniających integrację. Uznaliśmy, że najważniejszym aspektem w tym przypadku będzie uwzględnienie racji wszystkich instytutów. W związku z tym pracowało aż 9 zespołów, które analizowały wszelkie aspekty związanie z funkcjonowaniem dotychczasowych instytutów. Na tej podstawie wskazały zarówno ryzyka, jak i rekomendacje dotyczące połączenia.