Analizy

Centralny Port Komunikacyjny. Czy Polska jest gotowa?

Wracamy więc do tego czym ów Pełnomocnik powinien się zająć, aby jego działania były rzeczywiście efektywne.
• Pierwszą rzeczą jest zebranie i przeanalizowanie wszystkich studiów (łącznie z „tajnym” dotyczącym CPL) i analiza wariantów w nich określonych.
• Stworzenie po ich zbadaniu OPZ na wstępne studium wykonalności, który uwzględni wszystkie projekty w jednej integracyjnej analizie.
• Powyższe działanie musi być ściśle skorelowane z utworzeniem strategii transportowej Polski do roku minimum 2050 z perspektywą do 2070 roku.
• Następne działanie równoległe to porozumienie z Czechami i Niemcami. Bez tego sens całej inwestycji może być dyskusyjny.
• Tutaj niestety pojawia się polityka i dbałość o własne interesy. Co w wypadku szczególnie Niemców, którzy mogą chcieć bronić swoich berlińskich lotnisk, może doprowadzi do trudnych negocjacji.
• Wydaje się, że determinacja w rządzie jest, pytanie czy to wystarczy do przekonania potencjalnych partnerów.
• Jeśli wstępne SW przyniesie pozytywne wyniki można w 2018 roku powołać spółkę celową ds. realizacji i rozpocząć poważne przygotowania. a. Studium wykonalności b. Wykup nieruchomości c. Kwestie środowiskowe .

Podsumowując: poważne podejście do tematu należy rozumieć jako rozpoczęcie prac studialnych kumulujących wszystkie projekty związane z potencjalną budową CPK w jedną całość. Stworzenie strategii rozwoju transportu przez MIB oraz rozpoczęcie rozmów bilateralnych z partnerami z Czech i Niemiec. Można także rozpocząć prace nad hipotetyczną specustawą. Trudno sobie wyobrazić przy obecnie panującej biurokracji możliwość procedowania/pozyskiwania niezbędnych pozwoleń/decyzji lub dopuszczeni przy obowiązujących trybach, wytycznych i praktyce urzędniczej. Ile takie prace będą kosztować przed podjęciem ostatecznej decyzji o realizacji i ile czasu jest potrzebne? Ocenia się, że aby wykonać solidny materiał z zastrzeżeniem, że ma być wstępnym dokumentem należy przyjąć czas opracowania na około 12 miesięcy i kilka milionów złotych.

Równoległe przygotowanie w/w strategii transportowej państwa też nie powinno trwać dłużej niż 12 miesięcy i kosztować podobne pieniądze. Można zatem z dużą odpowiedzialnością stwierdzić, że jeśli Pełnomocnik Rządu ds. CPK dysponuje budżetem około 10 milionów i jest wystarczająco zdeterminowany aby ruszyć prace możemy się spodziewać poważnej decyzji o realizacji inwestycji do końca 2018 r.

Wniosek jest następujący: projekt jest trudny i obarczony wieloma ryzykami, poczynając od kwestii źródeł finansowania, poprzez słabość systemu inwestycyjnego w Polsce, a na polityce międzynarodowej kończąc. Z drugiej zaś strony jest to pomysł o nieograniczonych dla Polski korzyściach rozwojowych, technologicznych, ekonomicznych i społecznych. Wstępna zaś ocena wskazuje, że kumulacja w jednym worku projektów ściśle powiązanych, przy jednoczesnym przyjęciu założeń o okresie eksploatacyjnym w granicach 50 lat powinna dać pozytywną ocenę. Pozostaje więc czekać na dalsze ruchy Pełnomocnika, które pozwolą określić, który z przytoczonych możliwych kierunków działań został obrany. O czym należy pamiętać oceniając ten projekt? Przede wszystkim o tym, aby nie wyobrażać sobie lotniska i KDP w dzisiejszej rzeczywistości tylko minimum 10 lat na przód + okres rozwojowy inwestycji około 5-7 lat od uruchomienia i w konsekwencji nie negować tego pomysłu od razu na starcie bez chwili głębszej refleksji.

Dodaj komentarz