Pomysłodawcy inicjatywy „Porozumienie MOST” oraz mieszkańcy Przemyśla zbierają podpisy pod petycją do członków zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych w celu zachowania w całości zabytkowego mostu kolejowego w mieście. O plany związane z obiektem zapytaliśmy w biurze prasowym PKP PLK.
Most kolejowy nad Sanem zlokalizowany jest w centrum Przemyśla, między stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie. Przebiega przez niego linia nr 91, łącząca Kraków z Medyką. Obiekt stanowi jedną z najbardziej charakterystycznych budowli miasta i jest prawdopodobnie jedyną w Polsce budowlą pochodzącą z biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela, twórcy paryskiej wieży Eiffela.
Wysłużona konstrukcja przemyskiego mostu wkrótce ma zostać zamknięta dla ruchu pociągów. Zgodnie z planami PKP PLK, obok starego obiektu, powstać ma nowa przeprawa. Co ze starym obiektem?
W mediach społecznościowych pojawiły się głosy, że stary most zostanie rozebrany. Informacje te zdementował na Twitterze przedstawiciel PKP PLK.
Nieprawdą jest, że kolejowy most przemyski będzie rozebrany! @PKP_PLK_SA w porozumieniu z władzami miasta i konserwatorem zabytków ustaliły koncepcję zachowania historycznych części mostu – będzie to kładka pieszo-rowerowa. Nowy most kolejowy zostanie wybudowany obok starego.
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) March 8, 2020
Informacje te potwierdziła nam przedstawicielka biura prasowego PKP PLK.
– Koncepcja budowy mostu kolejowego w Przemyślu na Sanie była uzgadniana z władzami miasta oraz z Podkarpackim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – informuje „Raport Kolejowy” Dorota Szalacha. – Ustalono zachowanie historycznych przęseł mostu oraz ich adaptację na ciąg pieszo-rowerowy.
Jak piszą w swoim apelu inicjatorzy „Porozumienie MOST”, wizje PKP nie do końca podobają się społecznikom i miłośnikom historii Przemyśla.
– To oni stworzyli „Porozumienie MOST i walczą o to, by most był zachowany w całości, stając się obiektem łączącym funkcje: muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną – piszą. – Most kolejowy jest szansą na powstanie nowoczesnego, charakterystycznego i symbolicznego obiektu, będącego wyjątkowym pomnikiem integracji społecznej, przeszłości z przyszłością, sztuki muzealnej z użytkową, pamięci i postępu; może być obiektem łączącym na poziomie symbolicznym mieszkańców dwóch części miasta; może stać się awangardowym symbolem miasta, osadzonym w jego historii, dzięki czemu Przemyśl ma szansę awansować do europejskiej ligi miast nowoczesnych.
Twórcy akcji podkreślili, że inicjatywa znalazła zrozumienie i wsparcie dyrektora Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Ich zdaniem, dyrektor wyraził gotowość do przejęcia mostu od PKP PLK m.in. na cele muzealne.
– Dostrzegając realną szansę na zachowanie mostu dla dzisiejszych i przyszłych mieszkańców Przemyśla oraz widząc drzemiący w nim potencjał prosimy Was, drodzy Przemyślanie, o zaangażowanie i współdecydowanie o losach mostu i naszego miasta, którego wszyscy jesteśmy gospodarzami
– czytamy dalej w petycji. Pełną jej treść znaleźć można na stronie www.secure.avaaz.org.