Konferencja

Konferencja „Zakup Nowoczesnego Taboru Szynowego Elementem Rozwoju Dolnego Śląska”

Wyznaczniki rozwoju

 Drugiego dnia konferencji Piotr Chyliński z Instytutu Kolejnictwa przedstawił wymagania użytkownika dotyczące nowoczesnego taboru szynowego. Przedstawiciele Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej, Magdalena Helak i Maciej Cierniak, odnieśli się do zagadnienia utrzymania pojazdów szynowych. Zreferowali złożoność procesu z uwzględnieniem tych czynników, które mają wpływ na prawidłowe utrzymanie taboru.
Komfort pasażera to m.in. dostęp do przejrzystej i łatwej do przyswojenia informacji o rozkładzie jazdy. Nowoczesny tabor powinien być wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej, a rozliczenie za usługę przewozową powinno być proste i transparentne. W tym celu prowadzone są prace nad wspólnym biletem – inicjatywą korzystną i dla podróżnego, i dla przewoźnika. Prawna strona inicjatywy wspólnego biletu stała się przedmiotem analizy radcy prawnego Piotra Szwechłowicza z Kancelarii Prawnej Piszcz i Wspólnicy.
Andrzej Massel, Zastępca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa, skupił się na zagadnieniach związanych z komfortem pasażera oraz na wymaganiach technicznych determinowanych przez stan infrastruktury kolejowej. Massel wymienił cechy, jakimi powinien się charakteryzować tabor wykorzystywany na terenie Dolnego Śląska. Jak podkreślił, w przypadku województwa dolnośląskiego należy położyć nacisk na prędkość maksymalną 160 km/h, dobre właściwości biegowe, dużą moc pojazdu na jednostkę masy, dostosowanie taboru do peronów 0,76 m, 0,55 m oraz niższych, a także wyposażenie taboru w urządzenia pokładowe ETCS oraz GSM-R.
Nowoczesny, bezpieczny tabor spełniający wymagania techniczne oraz odpowiadający na potrzeby pasażerów jest celem każdego przewoźnika. Jak jednak finansować zakup takiego taboru? O najlepszych instrumentach i źródłach finansowych w tym kontekście mówił mecenas Marcin Piszcz z Kancelarii Prawnej Piszcz i Wspólnicy. Analizę kosztową przeprowadził również dr Jarosław Konieczny z Katedry Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. Konieczny przedstawił analizę nakładów finansowych na zakup lub modernizację taboru. Konferencję zakończyło wystąpienie mecenasa Michała Szarmacha na temat IV Pakietu Kolejowego.

Pozytywne rozwiązania dla kolei

 – Konferencje tego typu są niezwykle potrzebne. Między innymi dlatego, że pozwalają zweryfikować nasze założenia dotyczące kierunków rozwoju spółki. Rozmowy z uczestnikami spotkania pokazują, że można o polskim rynku kolejowym mówić jednym głosem, że można szukać pozytywnych rozwiązań dla regionalnego transportu kolejowego – podsumował Cezary Pacamaj, Wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Podczas dwóch dni konferencji uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z zakupionym taborem i efektami, które ta inwestycja ma przynieść całemu regionowi. W dyskusjach poruszono takie tematy, jak: utrzymanie, modernizowanie i kupowanie taboru, nowoczesny tabor a wymogi infrastruktury kolejowej, tabor jako czynnik rozwoju regionu, kierunki rozwoju kolei regionalnych, finansowanie pozyskiwania taboru kolejowego, wspólny bilet w przewozach regionalnych, środki unijne a rozwój transportu szynowego w Polsce. Zanalizowano ofertę przewozową w kraju i za granicą. Wskazano na konieczność rozwoju infrastruktury dworcowej oraz zapewnienie komfortowego, bezpiecznego taboru, który będzie zintegrowany z innymi środkami komunikacji w celu stworzenia najlepszej oferty przewozowej. Podkreślono konieczność rozwoju infrastruktury w celu dostosowania jej do coraz nowocześniejszego taboru, zauważono tendencję do odchodzenia od modernizowania pojazdów na rzecz zakupu nowego taboru, a także zwrócono uwagę na znaczenie rozwoju kolei samorządowych.
Konferencja była również okazją do podsumowania działalności Kolei Dolnośląskich i świętowana 10-lecia istnienia spółki. Z tej okazji odbyły się uroczystości, podczas których wręczono pracownikom Odznaczenia Państwowe – Medale za Długoletnią Służbę oraz nastąpiło wyróżnienie pracowników za szczególny wkład w rozwój Spółki

Dodaj komentarz