Wydarzenia Wywiady

Platforma spotkań od wieku. MTP obchodzą 100-lecie istnienia [WYWIAD]

Zorganizowaliśmy wiele dużych i ważnych wydarzeń, ale wspomnę tylko o dwóch, które odbyły się na naszym terenie: Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu w 2008 roku, pierwsza w Polsce (potem byliśmy organizatorem technicznym dwóch kolejnych COP – w Warszawie i Katowicach) czy pierwsze poza Warszawą posiedzenie Zgromadzenia Narodowego z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski w 2016 roku.

Jakie znaczenie dla polskiej i europejskiej gospodarki mają Międzynarodowe Targi Poznańskie?

Powiem krótko: duże. Paradoksalnie, widać to było w czasie pandemii. W ubiegłym roku wprowadzony w wielu państwach lockdown przerwał łańcuchy dostaw i trwało poszukiwanie nowych kontrahentów. I był problem, bo przez internet nie jest się w stanie dokładnie obejrzeć danego produktu, przetestować go. Przedsiębiorcy szukali nowych kontaktów biznesowych, a o te wciąż najłatwiej na targach. Każde targi to bardzo specyficzna impreza: przez kilka dni gromadzi wielu wystawców i odwiedzających z jednej branży. Można więc obejrzeć wszystko, zapoznać się z ofertami firm, premierowymi produktami, przetestować, porównać. A przede wszystkim można się spotkać z ludźmi, wypić z nimi kawę, nawiązać nowe kontakty biznesowe i podtrzymać istniejące, coś kupić i sprzedać, podpisać umowę. Targi to święto danej branży, nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorcom ich brakowało.

Poznan 1969 r. Miedzynarodowe Targi Poznanskie.Polski Przemysl Ciezki Tabor Kolejowy.

Ostatnie miesiące to czas, kiedy pandemia koronawirusa wstrzymała branżowe wydarzenia targowe. Jak MTP radziło sobie w tych czasach? Czy w ciągu tych 100 lat zdarzyła się sytuacja, kiedy MTP wstrzymało funkcjonowanie?

Ostatnie targi zorganizowaliśmy na początku października 2020 roku – było to Caravans Salon Poland, które okazały się dużym sukcesem, ponieważ rynek kamperów i karawanów bardzo wzrósł dzięki pandemii.

Dwa pandemiczne lockdowny (pierwszy był wiosną) to w zasadzie trzecia przerwa w działalności wystawienniczej naszej firmy. Pierwsza przypadła na czas II wojny światowej – Niemcy nawet chcieli organizować w Poznaniu targi, ale nie był to dobry czas na takie imprezy. Druga przerwa była między latami 1950 a 1955 – wtedy targi nie odbywały się z przyczyn politycznych. Rozkręcała się zimna wojna, w krajach socjalistycznych likwidowano prywatną przedsiębiorczość i centralizowano produkcję. Dodatkowo państwa RWPG zawierały bilateralne umowy handlowe. Targi straciły rację bytu. Te w 1950 odbyły się w atmosferze podejrzliwości i szpiegomanii. Wróciły w 1955 i wtedy odwiedziło je ponad milion osób.

Wracając do pandemii – nie organizowaliśmy targów, konferencji czy kongresów, ale organizowaliśmy wydarzenia online (np. Targi Edukacyjne  czy cykl ITM_talks poświęcony przemysłowi ery cyfrowej). Rozwijaliśmy też inne obszary naszej działalności – powstała m.in. agencja interaktywna r360. Prowadzimy też szereg inwestycji, które sprawią, że będziemy mogli organizować jeszcze bardziej spektakularne wydarzenia i poszerzyć ofertę dla naszych klientów – to m.in. renowacja Hali Widowiskowo-Sportowej Arena czy budowa Strefy Kultury z parkingiem podziemnym na terenie targów.

Dodaj komentarz