Analizy

Środki w transporcie kolejowym powinny być inwestowane, a nie wydawane

Na koniec pozostaje mi poruszyć zagadnienie obecne i mocno aktualne w kontekście procesu lokowania środków pochodzących z budżetu EU, a nie jego zwykłego wydatkowania, a mianowicie wybór pomiędzy zakupami nowego taboru a modernizacjami już istniejącego. Oczywiście w tej dyskusji występują odmienne stanowiska i argumenty. W mojej ocenie warte rozważenia w kontekście obecnej perspektywy finansowej jest zwiększenie udziału potencjału innowacyjności projektów w obszarze transportu kolejowego w Polsce kosztem projektów modernizacyjnych, szczególnie w segmencie transportu kolejowego osób. Nie jest wykluczonym, że szeroko rozumiany rynek transportu kolejowego w Polsce oraz wszyscy jego uczestnicy stoją przed szansą, która może nie powtórzyć się w najbliższej perspektywie czasowej, by zbudować kapitał kompetencji, swoiste know- -how, które będzie stanowić wartość dodaną w przyszłości, w czasach mniejszej ilości dostępnych środków przeznaczonych na rozwój transportu publicznego w Polsce.

Dodatkowo tak położony akcent przyczyni się do rozwoju rodzimych firm produkujących tabor, ośrodków badawczych i znaku „made in Poland”, który w ww. czasach da przedsiębiorcom szansę zdobywania rynków o zdecydowanie większym stopniu nasycenia finansowego w obszarze transportu publicznego.

Łukasz Laszczyński
Prawnik, menadżer zakupów, specjalista rynku kolejowego, członek Polskiego Stowarzyszenia Menadżerów Logistyki i Zakupów oraz Polskiego Stowarzyszenia Zamówień Publicznych

Dodaj komentarz