Analizy

Systemy teletechniczne w kolejnictwie

Inwestycje w branżę kolejową będą jednymi z najwyraźniej widocznych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce w perspektywie najbliższych lat.

Zgodnie programem inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 przyjętym jesienią 2016 roku przez zarząd PKP S.A. przewidziano modernizację 464 (z ponad 2100) obiektów dworcowych. Inwestycje w budynki i otoczenie obsługujące pasażerów będą realizowane przez spółki PKP S.A., PKP PLK S.A., jednostki samorządu terytorialnego i spółki Skarbu Państwa.

W ramach tego przedsięwzięcia przewidziano realizację nowoczesnych, oszczędnych i ekologicznych obiektów, które będą wykorzystywać nowoczesne technologie, przystosowane dla osób niepełnosprawnych oraz rodzin z dziećmi. Program przewiduje kilka typów dworców od tzw. premium do wiat kolejowych. Prócz budynków dworcowych (modernizowanych lub nowo budowanych) przedmiotem inwestycji są perony dworcowe oraz linie kolejowe. Każdy z obszarów przedsięwzięcia wymaga zastosowania całego spektrum projektów wykonawczych, począwszy od architektury i konstrukcji, poprzez systemy zasilania, wentylacji- klimatyzacji, instalacji sanitarnych, aż do instalacji teletechnicznych zwanych również niskoprądowymi.

W tym zakresie systemy te można podzielić na związane bezpieczeństwem obiektu (zabezpieczenia elektronicznego – min.CCTViKD i pożarowego – SAP); z działalnością spółek PKP (telekomunikacyjne i teleinformatyczne, biletowe, sterowania – BMS, SMS), przeznaczone dla podróżnych (WIFI, System Informacji Dynamicznej, TV reklamowa) oraz inne związane ze specyfiką obiektu. Bez względu na rodzaje urządzeń każdy z powyższych systemów wymaga dobrej i pewnej infrastruktury kablowej – teleinformatycznej. Sieci teleinformatyczne wspierające systemy każdego typu składają się z: – teleinformatycznych kabli miedzianych 4 parowych np. kategorii 7 SFTP (ze względu na duże pola elektromagnetyczne EMC), łączących urządzenia końcowe takie jak komputery, telefony, stacje sieci bezprzewodowych czy kamery IP.

W takim przypadku konieczne jest stosowanie kabli zarówno do zastosowań wewnętrznych typu BKT 695, BKT 1000 oraz odpowiedników stosowanych bezpośrednio w przestrzeni otwartej czyli odpornych na działanie wody, mrozu lub słońca (w tym promieniowanie UV) – BKT1000PE. Ciekawym rozwiązaniem są kable BKT.LR kategorii 7 LongReach pozwalające na transmisję 10GbE na dystansie do 120m a 1GbE nawet na odcinku 200m, co ma istotny wpływ na koszt instalacji, a w szczególności podłączenie urządzeń obsługiwanych z wykorzystaniem technologii Power Over Ethernet (POE/POE+) – kamery wysokiej rozdzielczości IP czy punkty dostępowe sieci WiFi (Access Points) – gniazda przyłączeniowe – złącza RJ45 kategorii 6A gwarantujące kompatybilność zarówno z osprzętem biurowym jak i montowanych z obudowami szczelnymi np. BKT. IP55, które można instalować bezpośrednio np. na peronach czy elewacjach dworców. – kable krosowe/przyłączeniowe kategorii 6A , dostępne również w wykonaniu Outdoor PE pozwalające na podłączenie urządzeń instalowanych na zewnątrz obiektów, od których wymaga się odporności na czynniki środowiskowe. – kable światłowodowe singlemode OS2-G.652.D lub multimode OM3/ OM4 zarówno uniwersalne wewnętrzno- zewnętrzne mające swoje zastosowanie na dworcach i peronach (zazwyczaj od 2 do 24/48 włókien) oraz zewnętrzne stosowane przy liniach kolejowych ( nawet 288 włóknowe) również do łączenia instalacji sygnałowych i sterujących; – złącza światłowodowe i adaptery oraz kable krosowe typu SC-PC/ APC.

Istotną wartością jest możliwość fabrycznej terminacji złącz przez producenta systemu na dowolnym typie kabla (multipatchcordy) co wpływa w sposób istotny na jakość systemu (najniższa możliwa tłumienność) szybkość instalacji (brak konieczności wykonywania spawów w nierzadko trudnych warunkach) oraz gwarancję wykonania (raporty pomiarowe dostarczane bezpośrednio z kablem); – szafy zewnętrzne aluminiowe IP55 gwarantujące właściwe parametry środowiskowe urządzeń takich jak komputery, switche czy sterowniki, wymagające stabilnych warunków temperaturowych i wilgotności. Urządzenia te zazwyczaj są dość drogie, dlatego obudowy muszą gwarantować odporność mechaniczną na poziomie IK10. Szafy zewnętrzne BKT jedno lub dwupłaszczowe aluminiowe są wyposażane w układy grzewcze lub klimatyzatory wpływające na bezprzerwową i bezawaryjną pracę sprzętu telekomunikacyjnego lub sygnałowego. Niezwykle ważne jest, iż szafy i obudowy BKT są produkowane w najwyższym możliwym standardzie (Certyfikaty spawalnicze: DIN EN ISO 3834-2, DIN EN 15085-2).

Uzupełnieniem wyposażenia szaf są systemy dystrybucji zasilania (listwy zasilające PDU odpowiednio skonfigurowane) lub listwy posiadające funkcje monitorowania jakości energii i środowiska współpracujące ze zdalnymi administratorami z wykorzystatniem siei Internet) Systemy transmisji danych stosowane w kolejnictwie muszą posiadać wysoką jakość i gwarantować parametry przez długi okres użytkowania – nawet przez 25 lat w ramach gwarancji systemowej BKT. Dobre technologie musza być prawidłowo zaprojektowane i dobrane co gwarantuje zespół sprawdzonych i doświadczonych inżynierów, a takich posiada BKT Elektronik w swoim Biurze Projektowym.

Zespół projektantów w branży niskoprądowej i telekomunikacyjnej realizował wiele specjalistycznych dokumentacji projektowych, w tym dla obiektów kolejowych (dworce i perony), transportu drogowego (systemy ITS i monitoringu miejskiego) i lotniczego (terminale pasażerskie i cargo w portach lotniczych). Systemy BKT zastosowano w wielu obiektach, w tym: – Dworce kolejowe: Bydgoszcz, Bochnia, Brzesko, Krzeszowice, Gdańsk, Warszawa-Gdańska, Poznań- Zachodni, Miechów, Wisła Główna, Pruszków – Warszawski Węzeł Kolejowy (Warszawa Centralna, Dworzec WKD Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, Warszawa Zachodnia, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Warszawa Gdańska, Warszawa Lotnisko Chopina oraz Centrum BDK) Wybór technologii BKT Elektronik i wsparcia technicznego Biura Projektów BKT gwarantuje najwyższą jakość pracy systemów niskoprądowych i teletechnicznych oraz kompatybilność z instalacjami stosowanymi w transporcie kolejowym.

mgr inż. Michał Piechulek
dyrektor Biura Projektów BKT Elektronik