Analizy

Systemy teletechniczne w kolejnictwie

Inwestycje w branżę kolejową będą jednymi z najwyraźniej widocznych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce w perspektywie najbliższych lat.

Zgodnie programem inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 przyjętym jesienią 2016 roku przez zarząd PKP S.A. przewidziano modernizację 464 (z ponad 2100) obiektów dworcowych. Inwestycje w budynki i otoczenie obsługujące pasażerów będą realizowane przez spółki PKP S.A., PKP PLK S.A., jednostki samorządu terytorialnego i spółki Skarbu Państwa.

W ramach tego przedsięwzięcia przewidziano realizację nowoczesnych, oszczędnych i ekologicznych obiektów, które będą wykorzystywać nowoczesne technologie, przystosowane dla osób niepełnosprawnych oraz rodzin z dziećmi. Program przewiduje kilka typów dworców od tzw. premium do wiat kolejowych. Prócz budynków dworcowych (modernizowanych lub nowo budowanych) przedmiotem inwestycji są perony dworcowe oraz linie kolejowe. Każdy z obszarów przedsięwzięcia wymaga zastosowania całego spektrum projektów wykonawczych, począwszy od architektury i konstrukcji, poprzez systemy zasilania, wentylacji- klimatyzacji, instalacji sanitarnych, aż do instalacji teletechnicznych zwanych również niskoprądowymi.

W tym zakresie systemy te można podzielić na związane bezpieczeństwem obiektu (zabezpieczenia elektronicznego – min.CCTViKD i pożarowego – SAP); z działalnością spółek PKP (telekomunikacyjne i teleinformatyczne, biletowe, sterowania – BMS, SMS), przeznaczone dla podróżnych (WIFI, System Informacji Dynamicznej, TV reklamowa) oraz inne związane ze specyfiką obiektu. Bez względu na rodzaje urządzeń każdy z powyższych systemów wymaga dobrej i pewnej infrastruktury kablowej – teleinformatycznej. Sieci teleinformatyczne wspierające systemy każdego typu składają się z: – teleinformatycznych kabli miedzianych 4 parowych np. kategorii 7 SFTP (ze względu na duże pola elektromagnetyczne EMC), łączących urządzenia końcowe takie jak komputery, telefony, stacje sieci bezprzewodowych czy kamery IP.

W takim przypadku konieczne jest stosowanie kabli zarówno do zastosowań wewnętrznych typu BKT 695, BKT 1000 oraz odpowiedników stosowanych bezpośrednio w przestrzeni otwartej czyli odpornych na działanie wody, mrozu lub słońca (w tym promieniowanie UV) – BKT1000PE. Ciekawym rozwiązaniem są kable BKT.LR kategorii 7 LongReach pozwalające na transmisję 10GbE na dystansie do 120m a 1GbE nawet na odcinku 200m, co ma istotny wpływ na koszt instalacji, a w szczególności podłączenie urządzeń obsługiwanych z wykorzystaniem technologii Power Over Ethernet (POE/POE+) – kamery wysokiej rozdzielczości IP czy punkty dostępowe sieci WiFi (Access Points) – gniazda przyłączeniowe – złącza RJ45 kategorii 6A gwarantujące kompatybilność zarówno z osprzętem biurowym jak i montowanych z obudowami szczelnymi np. BKT. IP55, które można instalować bezpośrednio np. na peronach czy elewacjach dworców. – kable krosowe/przyłączeniowe kategorii 6A , dostępne również w wykonaniu Outdoor PE pozwalające na podłączenie urządzeń instalowanych na zewnątrz obiektów, od których wymaga się odporności na czynniki środowiskowe. – kable światłowodowe singlemode OS2-G.652.D lub multimode OM3/ OM4 zarówno uniwersalne wewnętrzno- zewnętrzne mające swoje zastosowanie na dworcach i peronach (zazwyczaj od 2 do 24/48 włókien) oraz zewnętrzne stosowane przy liniach kolejowych ( nawet 288 włóknowe) również do łączenia instalacji sygnałowych i sterujących; – złącza światłowodowe i adaptery oraz kable krosowe typu SC-PC/ APC.

Dodaj komentarz