Kolej żelazna narodziła się w Anglii. Uruchomienie linii kolejowej ze Stockton do Darlington w 1825 r. przyjmuje się powszechnie jako jej początek. Dwie metalowe belki wraz z sunących po nich sznurem wagonów bardzo szybko zyskały popularność na całym globie, skracając dystanse i otwierając ludziom świat. Zastosowany wówczas rozstaw szyn, mierzony 15 mm poniżej górnej powierzchni ich główek wynosił 1435 mm. Linie kolejowe o takim rozstawie szyn, z racji ich największej powszechności, nazwano normalnotorowymi. Jednak bardzo szybko zorientowano się, że w niektórych przypadkach bardziej ekonomiczne jest zastosowanie toru węższego, o zdecydowanie mniejszym prześwicie między szynami.
Powiązane artykuły
Znamy wygląd wnętrza pociągów elektrycznych dla regionu południowomorawskiego [ZDJĘCIA]
Zastępca Gubernatora Moraw Południowych ds. Transportu – Roman Hanák – opublikował zdjęcia wnętrza nowych pociągów elektrycznych dla regionu południowomorawskiego. Wiosną poznaliśmy wygląd pojazdów z zewnątrz. Region zamówił 37 jednostek elektrycznych. Kontrakt zrealizuje firma Škoda Transportation. Nowe pociągi będą własnością regionu. Wkrótce samorząd ogłosi konkurs na operatorów. Zamówienie gotowe ma być do końca 2022 r. Pierwsza jednostka […]
Polska chce współpracować z branżą kolejową w Indonezji
Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei prowadzi rozmowy dot. podpisania porozumienia o współpracy z MASKA – jedyna indonezyjską organizacją pozarządową, której celem jest promocja i wsparcie branży kolejowej, pośrednictwo między usługobiorcami, operatorami pociągów oraz rządem, a także wsparcie współpracy międzynarodowej dla branży kolejowej. W Indonezji – czwartym najludniejszym kraju świata (275 mln […]
Rok 2017 w regionach
Początek nowego roku jest zawsze okresem, w którym dokonuje się rozliczeń z rokiem minionym. Takiego podsumowania dokonali także niektórzy przewoźnicy samorządowi oraz spółka POLREGIO.