global Przewozy towarowe Wydarzenia

Niemcy zainwestują 130 mln euro w ekrany akustyczne

Rząd federalny Niemiec, Deutsche Bahn oraz kraje związkowe Hesja i Nadrenia-Palatynat zainwestują 130 mln euro w budowę ekranów akustycznych. Pierwsze prace instalacyjne rozpoczęły się już w sześciu miejscach.

Fot. Deutsche Bahn AG / Michael Neuhaus
Fot. Deutsche Bahn AG / Michael Neuhaus

Deutsche Bahn zbuduje ekrany akustyczne w 20 gminach: od miasta Leutesdorf (Nadrenia-Palatynat) po Eltville (Hesja). Docelowo „wyciszona” zostanie trasa kolejowa na długości 27 kilometrów. Projekt poprawi komfort życia ok. 22 tys. mieszkańcom.

DB, rząd federalny i kraje związkowe inwestują w projekt łącznie ponad 130 milionów euro. Symboliczna budowa pierwszych ekranów ruszyła w sześciu miejscach. Po obu stronach Renu powstaje 1,8 km instalacji dźwiękochłonnych. W Hesji, na prawym brzegu Renu, prace rozpoczynają się w Rüdesheim, Erbach, Hattenheim i Oestrich-Winkel, na lewym brzegu Renu w Nadrenii-Palatynacie w Weißenthurm, a także Brey.

Transport kolejowy dla mieszkańców w Dolinie Środkowego Renu musi być cichszy – mówi Berthold Huber, członek zarządu DB ds. infrastruktury. – Tylko w ten sposób możemy uzyskać akceptację dla przeniesienia ruchu drogowego na tory.

 

Inwestycja ma wspierać działania niemieckiego rządu w stałych dążeniach do ochrony klimatu.

– Aby osiągnąć nasze cele w zakresie ochrony klimatu, musimy przenieść więcej ruchu na tory i rozbudować sieć kolejową – mówi dr Volker Wissing, federalny minister ds. Cyfryzacji i transportu. – Ta konieczność polityki klimatycznej oznacza dla wielu osób mieszkających wzdłuż linii kolejowych duże obciążenie. Hałas jest niewidoczny, ale ma bezpośredni wpływ na jakość życia. Jesteśmy tego świadomi i dlatego inwestujemy we wspomniane już ekrany akustyczne.

 

O inwestycji mówiła także Katrin Eder, minister stanu ds. ochrony klimatu, środowiska, energii i mobilności kraju związkowego Nadrenia-Palatynat.

– Zanieczyszczenie środowiska hałasem, powodowanym przez przejeżdżające pociągi towarowe to pięta achillesowa przyjaznego dla klimatu transportu kolejowego – mówi. – W Dolinie Środkowego Renu poziom hałasu nadal utrzymuje się na poziomie szkodliwym dla zdrowia. Każde rozwiązanie, które prowadzi nas do zmniejszenia hałasu, należy przyjąć z zadowoleniem. Dlatego cieszę się, że możemy rozpocząć prace przy instalowaniu ekranów akustycznych.

 

O instalację ekranów walczyła m.in. Rada Doradcza Cichszej Doliny Środkowego Renu.

– Rozpoczęcie inwestycji pokazuje, że nasza praca ma znaczenie – mówi Willi Pusch, z-ca przewodniczącego Rady. – Bezpośrednia rozmowa z politykami, obywatelami i Deutsche Bahn pomaga zwiększyć tę ochronę przed hałasem. Ściany dźwiękochłonne dla 20 gmin – każda zaprojektowana indywidualnie – to ważny kamień milowy dla całej społeczności.

 

Planując i wdrażając inwestycje chroniące przed hałasem, Deutsche Bahn pozostaje w stałym kontakcie z mieszkańcami. DB w ostatnich latach zainstalował m.in. amortyzatory szynowe. Te pojawiły się na ok. 52 kilometrach torów kolejowych. Redukują one wibracje szyny, powodowane przez nadjeżdżające pociągi, a tym samym redukują hałas.

Ochrona przed hałasem w DB

Rząd federalny i DB wspólnie pracują nad obniżaniem w latach 2030-2050 poziomu hałasu. Zgodnie z zamierzeniami, do 2030 r. ponad 800 tys. mieszkańców Niemiec powinno zostać „uwolnionych” od hałasu kolejowego. To ponad połowa wszystkich obywateli mieszkających w strefach zagrożonych wzmożonymi dźwiękami pochodzącymi od pociągów.

Dodaj komentarz