Analizy Raport z Polski Tramwaje

Wykonawcy linii tramwajowej w Toruniu dewastowali zieleń? Do Urzędu Miasta wpłynął Raport Fundacji “Zielone Kujawy”

Jak przedstawia autor raportu, w trakcie realizacji inwestycji nie wyznaczono stref ochrony drzew i dróg tymczasowych, a materiały budowlane składowano bezpośrednio na gruncie – także pod drzewami.

– W zasięgu systemów korzeniowych drzew odbywał się ruch ciężkiego sprzętu – wskazują autorzy Raportu i publikują zdjęcia. – W miejscach projektowanej zieleni, na terenie nieutwardzonym, składowane były materiały budowlane sypkie i stałe, odbywał się ruch i postój pojazdów, tj. koparki i samochody ciężarowe. W związku z brakiem skutecznego zabezpieczenia elementów przyrodniczych w trakcie inwestycji nastąpiła degradacja gleby, pogorszenie warunków siedliskowych drzew oraz częściowe zniszczenie ich systemów korzeniowych.

 

Jakie mogą być konsekwencje tych działań? Według przedstawicieli Fundacji, istnieje prawdopodobieństwo pogorszenia stanu zdrowotnego i osłabionej reakcji drzew na czynniki stresowe. To pociągnąć może za sobą przyspieszone zamieranie, a w konsekwencji obumieranie drzew.

Raport – odpowiedź Zastępcy Prezydenta Torunia

Przed opublikowaniem Raportu, jego twórcy przesłali dokument prezydentowi Torunia Michałowi Zaleskiemu. Odpowiedzi udzielił zastępca – Zbigniew Fiderewicz.

– Problem niewłaściwej ochrony zieleni w trakcie prowadzonych na terenie Torunia inwestycji jest nam znamy. Zagadnienie to w teorii opanowaliśmy, czego przykładem jest Zał. nr 1 do „Programu ochrony środowiska dla miasta Torunia na lata 2021 – 2024, z uwzględnieniem perspektywy do roku 2028″ – tłumaczy Fiderewicz w przesłanym do Fundacji piśmie. – Natomiast praktyka jeszcze jest daleka od spodziewanych przez nas efektów wprowadzenia ww. wytycznych. Należy jednak zwrócić uwagę, że prowadzenie inwestycji, szczególnie liniowej w obszarze zurbanizowanym, przy jednoczesnej woli zachowania jak największej liczby istniejących drzew i powierzchni krzewów jest niesłychanie trudne.

 

Jak zapewnia Zbigniew Fiderewicz, w trakcie trwania budowy nowej linii tramwajowej na osiedle JAR w Toruniu prowadzone były kontrole. Na ich potwierdzenie wskazuje pisma inwestora w sprawie konieczności zabezpieczenia drzew. Wspomina o nakładaniu kar za ewentualne naruszenie przepisów ochrony środowiska oraz konieczności prowadzenia przez Wykonawcę właściwej pielęgnacji terenów zielonych.

Inwestor potwierdził, zdaniem Fiderewicza, zabezpieczenie drzew, przedstawiając odpowiednie dokumenty.

– Wszelkie prace prowadzone były pod nadzorem Inżyniera Kontraktu, przedstawicielem którego był m.in. specjalista ds. zieleni (inspektor zieleni) – pisze zastępca Prezydenta Miasta Torunia. – Nadmieniam również, że Wykonawca zgłaszał Inwestorowi powtarzające się kradzieże wykonanych deskowań oraz palików zabezpieczających drzewa.

 

Zielone inwestycje na budowie nowej linii

W ramach budowy nowej linii tramwajowej do osiedla JAR w Toruniu miasto zainwestowało w „nowej jakości” tereny zielone. Toruński Magistrat wskazuje na:

  • Ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego zielonego torowiska (40 proc. całego torowiska)
  • Torowiska porośnięte rozchodnikiem
  • Zielone skwery
  • Dodatkowa roślinność w miejscach obsianych trawą
  • Nowe drzewa i krzewy

Pozostawiono także bezdrzewny pas, który stanowi korytarz dla nietoperzy. W mieście wprowadzono także wielkopowierzchniowe łąki kwietne.

Dodaj komentarz