Tabor Wydarzenia

Alstom dostarczy norweskim kolejom do 200 pociągów

Nowy Rok świetnie zaczął się dla firmy Alstom, międzynarodowego koncernu obsługującego sektor usług transportowych o niskiej emisyjności. 11 stycznia przedsiębiorstwo podpisało przełomowy kontrakt na dostarczenie do 200 pociągów regionalnych Coradia Nordic. Stroną zamawiającą jest norweska, państwowa spółka kolejowa Norske Tog AS.

Fot. Alstom
Fot. Alstom

Szacuje się, że to jak do tej pory największe przedsięwzięcie kolejowe w Norwegii, którego wartość wynosi ponad 1,8 miliarda euro. Pierwsza transza kontraktu przewiduje dostarczenie przez Alstom trzydziestu nowych składów, które będą wykorzystane do obsługi linii Østfold. Ten etap realizacji umowy wart jest około 380 milionów euro.

Alstom zajmie się dostawą pociągów „Class 77” należących do wspomnianej, nowoczesnej linii regionalnej. Wykonawca prac dostosuje projekt do warunków infrastrukturalnych norweskiej sieci kolejowej, i przyjęto już dla niej nazwę Coradia Nordic. Jej dużą zaletą jest możliwość jazdy z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Pojedynczy skład będzie zestawiony z sześciu wagonów jednopokładowych, z miejscami dla 799 pasażerów łącznie. Zgodnie z zapowiedziami, pojazdy Alstom będą od razu wyposażone w system ETCS (najnowsza, druga wersja). Pierwsze pojazdy szynowe zakontraktowane w umowie powinny być dostarczane od 2025 roku.

Dla pełnej wygody pasażerów producent złoży nowe wagony na konstrukcji niskopodłogowej. Dzięki modułowej budowie inwestor zyska możliwość personalizowania ich według własnych potrzeb.

Nowe pociągi będą składane w zakładzie produkcyjnym w Niemczech, w miejscowości Salzgitter. W Norwegii natomiast znajdować ma się biuro projektowe. Także tutaj miejsce będą miały testy techniczne nowych pojazdów i organizowane będą niezbędne szkolenia dla kadry pracowniczej.

Norweski przetarg

Do przetargu na dostarczenie nowych pociągów dla Norske Tog AS zakwalifikowało się aż czterech potencjalnych dostawców. Poza Alstom były to firmy: Stadler, CAF oraz Talgo. Zamawiający zaznaczył, że pojazdy szynowe muszą być zasilane z sieci elektrycznej lub też stanowić konstrukcje hybrydowe (na paliwo w postaci oleju napędowego lub zamiennie zasilane prądem). Ponadto wykonawca założył, że nowe pociągi będą mogły być z czasem zmodernizowane i przekształcone w składy bateryjne.

Dodaj komentarz