Tabor Wywiady

Alstom TrainScanner – predykcja w praktyce [WYWIAD]

Czy dzięki regularnym skanom udało się wyodrębnić elementy, które dzięki przeglądom predykcyjnym wydłużyły swoją żywotność?

Na odpowiedź na to pytanie jest jeszcze nieco za wcześnie, ponieważ TrainScanner w pełni eksploatowany jest od dwóch miesięcy. Według naszych wyliczeń, które były robione na początku tego projektu, zwrot z inwestycji zakładał oszczędność na poziomie 25% zużycia okładzin ciernych i nakładek pantografu, ponieważ będziemy je wymieniać dokładnie wtedy, kiedy będzie taka potrzeba. W systemie możemy nawet zasymulować zużycie za określoną ilość kilometrów. 

W porównaniu z ręczną kontrolą, ile czasu udaje się zaoszczędzić dzięki użyciu skanera?

Przy pierwszej optymalizacji, którą wdrożyliśmy, jesteśmy w stanie zaoszczędzić na przeglądach P1 i P2 około 20% czynności obsługowych, tak że TrainScanner pokrywa 20% czynności, które wcześniej były wykonywane manualnie. Myślę, że z dłuższym użyciem będziemy jeszcze lepiej wykorzystywać ten potencjał, a wraz ze wzrostem krzywej uczenia się nastąpi dalszy rozwój możliwości urządzenia i optymalizacja działań.  

Ile czasu potrzeba na przeanalizowanie zebranych danych?

Wszystkie dane agregowane w TrainScannerze są przesyłane w ciągu kilku minut, a operator w ciągu 10 minut jest w stanie je przeanalizować, ponieważ skaner wysyła mu alarmy, gdzie dany parametr jest przekroczony. Nie ma konieczności wchodzenia w każdy podzespół i sprawdzania np. 28 kół na składzie, bo od razu zasygnalizowane są konkretne miejsca, które odbiegają od przyjętych norm. 

Jak wygląda zespół pracujący nad pracą skanera i analizą danych?

Zgodnie z ustalonym procesem mamy koordynatora floty, który pracuje 24 godziny na dobę. Po przejeździe i zanim pociąg dojedzie do hali, posiada już wszystkie dane w systemie, po czym sprawdza alarmy i informuje kierownika zmiany o tym, gdzie wykrył nieprawidłowości. Wówczas w konkretne miejsce udaje się technik serwisu i dokonuje wymiany lub naprawy danego elementu. 

Jakie możliwości daje platforma HealthHub?

Platforma HealthHub to coś więcej niż TrainScanner. Skupia ona w sobie kilka narzędzi diagnostycznych Alstom, które polegają na analizie danych w czasie rzeczywistym. Skaner jest jednym z nich i służy do badania zewnętrznych obszarów pociągu. Drugim narzędziem jest TrainTracer, którego używamy od samego początku projektu. Jest to system, który pobiera dane ze wszystkich czujników zainstalowanych na składzie i przekazuje je w czasie rzeczywistym, np. ciśnienie w układzie hamulcowym, działanie klimatyzacji czy geolokalizację. Natomiast HealthHub skupia w sobie dane TrainTracera i TrainScannera dając kompletne raporty – wiedzę o pociągu dotyczą zarówno danych z wewnętrznych systemów, jak i zewnętrznych elementów, które nie są wyposażone w czujniki, a są mierzone i badane przez kamery i lasery.

Jak długo trwa sam proces skanowania składu? Czy w tym wszystkim jest jeszcze miejsce dla człowieka? 

Pociąg jest w ruchu i przejeżdża przez skaner z optymalną prędkością od 8 do 15 km/h. Wtedy dane są najpewniejsze, a cały proces trwa ok. 3-4 minuty. 

Użycie Train Scannera pozwala nam zaoszczędzić 20% czasu przeznaczonego dotychczas na wykonanie przeglądu, pozostałe czynności przeglądowe są wykonywane przez operatorów. Dzięki oszczędności czasu na przeglądach możemy zaangażować pracowników do wykonywania innych niezbędnych działań albo zoptymalizować istniejące procesy. W Alstom bazujemy na kulturze lead management, gdzie ciągłe doskonalenie jest jednym z naszych filarów. Ponadto, poprzez zaoszczędzenie czasu na podstawowych przeglądach możemy więcej rzeczy wykonać u siebie, szczególnie tych, które w tej chwili wykonują dla nas firmy zewnętrzne, jak np. przeglądy różnych podzespołów.  

Dodaj komentarz