global Tabor Wydarzenia

Chile: Ponowne otwarcie linii kolejowej Arica – La Paz

5 maja na torach pojawił się pociąg testowy, który wyruszając z portu Arica do stolicy La Paz, oznaczał reaktywowanie ruchu towarowego chilijskim odcinku po blisko 16 latach przerwy. 

Właściciel portu Empresa Portuaria Arica i koncesjonariusz obsługujący Terminal Puerto Arica współpracują od lutego z państwową koleją EFE w celu przywrócenia usług towarowych na trasie o długości 206 km, która łączy  Aricę z Visviri na granicy z Boliwią. Linia kolejowa, o której piszemy, została zniszczona i przerwana w 2001 roku w wyniku powodzi. Po roku została ponownie otwarta, ale już w 2005 sługi przewozowe zostały zawieszone po bankructwie operatora FCALP. Od tego czasu nie podjęto się o rzadko i zazwyczaj na pasażerskie na 70-kilometrowym odcinku przybrzeżnym od Arica do Paconchile i Central w dolinie Lluta.

Pociąg, który służył do testów, składał się z dwóch lokomotyw spalinowych i 16 wagonów, przewożących 480 ton ładunku. Odcinek testowy liczył  42,7 km odcinek i wznosi  się na wysokość 3 742 m n.p.m. w Puquios. Największe nachylenie  terenu to ponad 6%.

Po dotarciu do celu pociąg został ponownie zmontowany na podróż przez Altiplano andyjskie (płaskowyż śródgórski w Andach Środkowych – przyp. red.)do Visviri, gdzie wagony zostały przekazane boliwiskiej Empresa Ferroviaria Andina w celu dalszego transportu do Oruro i ostatecznej dostawy ciężarówką do Santa Cruz. Podróż Arica – Visviri zajmie dwa dni w każdą stronę, a wagony ukończą podróż w obie strony do Oruro w 13 dni.

Od kilku miesięcy trwają prace nad reaktywacją górnego odcinka linii kolejowej biegnącej przez Altiplano andyjskie. W jej ramach przygotowań do wznowienia 23 kwietnia lekka lokomotywa dotarła do granicy boliwijskiej.

Prezes EPA Marcelo Urrutia wyjaśnił, że te działania mają wesprzeć rozwój portu. TPA uznało, że jest możliwy transport nasion soi dla boliwijskiego eksportera, a następnie obie organizacje zwróciły się do EFE, aby omówić reaktywację kolei. Podczas próbnego przejazdu lekka lokomotywa przejechała do granicy 23 kwietnia, podczas gdy dwie lokomotywy spalinowe zabrały wagony do Paconchile i z powrotem na początku miesiąca

Dodaj komentarz