Raport z Polski Wywiady

Hubert Meronk: Realizujemy ambitną strategię rozwoju [WYWIAD]

Od początku stycznia 2022 r. Hubert Meronk przejął obowiązki prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce, zastępując na tym stanowisku Krzysztofa Celińskiego, odchodzącego po blisko 50 latach pracy zawodowej na emeryturę. Rozmawiamy o planach nowego Prezesa na rozwój spółki w Polsce i Europie.

Hubert Meronk p.o. prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce. (fot. Siemens Mobility)
Hubert Meronk p.o. prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce. (fot. Siemens Mobility)

Panie Prezesie jak podsumowałby Pan pięcioletnią działalność swojego poprzednika, Krzysztofa Celińskiego?

W latach 2016-2021 rozwinęliśmy się we wszystkich obszarach naszej działalności, od taboru przez infrastrukturę kolejową, serwis i dostarczane komponenty. Wdrożyliśmy m.in. nowoczesne urządzenia pokładowe ETCS Trainguard 200 – po polskich torach jeździ już ok. 200 wyposażonych w nie pojazdów szynowych. Popularnością cieszą się nasze napędy zwrotnicowe, których wiele zamówiło PKP PLK. Nowością było otwarcie pod Poznaniem zakładu zajmującego się ich naprawą, co pozwala wydłużyć ich żywotność o 10 lat.

Wielkim osiągnięciem było też potrojenie sprzedaży lokomotyw wielosystemowych do blisko 100 pojazdów. W podobnej proporcji rozwinęliśmy również nasze zaplecze serwisowe, działając w trzech głównych lokalizacjach – Warszawie, Poznaniu oraz Katowicach.

Co warto podkreślić, jesteśmy pierwszym producentem działającym w Polsce z certyfikatem ECM od Urzędu Transportu Kolejowego – to potwierdzenie odpowiedniej jakości i stosowania najwyższych standardów bezpieczeństwa przy wykonywaniu działań serwisowych i prac utrzymaniowych na naszych lokomotywach

Rozwinęliśmy także współpracę z polskimi producentami i dostawcami, ułatwiając transfer nowoczesnych komponentów Siemensa Mobility do pojazdów innych polskich producentów.

Skoro wypowiada się Pan w samych superlatywach, to skąd decyzja o zmianie prezesa?

Zmianę traktujemy jako ewolucję i kolejny krok w kierunku wzmacniania pozycji Polski w strukturze Siemens Mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Realizujemy ambitną strategię rozwoju Siemens Mobility na polskim rynku ze szczególnym uwzględnieniem tematów digitalizacji/zrównoważonego rozwoju oraz zacieśniania współpracy z silnymi polskimi partnerami.

Przejdźmy do małego exposé – jakie są plany firmy na najbliższe lata?

Siemens Mobility funkcjonuje na polskim rynku od ponad 30 lat, realizując projekty z zakresu taboru, infrastruktury kolejowej, serwisu oraz komponentów. Spółka dostarczyła m.in. pierwsze pojazdy metra Inspiro w Warszawie, tramwaje Combino do Poznania, a od ponad 10 lat jest dostawcą komponentów dla producentów taboru i systemów kolejowych w całej Polsce. Siemens Mobility jest także największym w Polsce dostawcą lokomotyw wielosystemowych (Eurosprinter, Vectron oraz Smartron), z których na co dzień korzystają m.in. PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, CARGOUNIT, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Teraz nadszedł czas na kolejny krok. Chcemy utrzymać pozycję lidera w obszarze lokomotyw wielosystemowych, a także na szeroką skalę wdrożyć inne nasze rozwiązania taborowe obejmujące pociągi regionalne i dużych prędkości oraz systemy elektryfikacji i sterowania ruchem kolejowym, co przyczyni się do modernizacji całego systemu transportu kolejowego w Polsce. Długofalowo kładziemy także nacisk na cyfryzację, cyberbezpieczeństwo i pojawienie się w Polsce nowoczesnych systemów umożliwiających bezpieczniejsze, łatwiejsze i bardziej wydajne planowanie podróży zarówno dla pasażerów, jak i operatorów kolejowych

Jakie są wprowadzone systemy generujące oszczędność energii w Waszych rozwiązaniach?

Kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu ma ogromną rolę do odegrania w dekarbonizacji Europy do 2050 r. Naczelną zasadą Siemens Mobility w produkcji wszystkich pojazdów szynowych jest troska o środowisko naturalne i ograniczenie kosztów eksploatacyjnych. Dlatego nasze pojazdy posiadają bardzo wysoki współczynnik recyklingu (95-98 %), który jest weryfikowany dla każdego projektu osobno. Aby osiągać możliwie niski „ślad węglowy” stosujemy nie tylko materiały przyjazne środowisku, lecz także wykorzystujemy zaawansowane technologie wytwarzania. Przekłada się to na wyższą cenę wykonania pojazdu, ale niższe koszty w całym cyklu życia. Pojazdy od początku zaprojektowane jako przyjazne środowisku, zużywające mniej energii (np. dzięki zastosowaniu aluminium), mniej hałasują i wymagają rzadszej wymiany elementów – to wszystko przekłada się na realne oszczędności w trakcie eksploatacji.

Dodaj komentarz