Analizy

Kolizje samolotów z ptakami oraz pociągów ze zwierzętami [ANALIZA]

Natomiast dla kolejnictwa trudno w ogóle znaleźć takie dane w skali świata, dostępne są jedynie informacje o poszczególnych incydentach. Wykolejenia zdarzają się stosunkowo często, wypadki śmiertelne – rzadko. W katastrofie w Polmont w 1984 roku w wyniku najechania pociągu na krowę zginęło 13 osób, a ponad 60 zostało rannych; w Indiach ponad 500 osób zginęło w wyniku próby uniknięcia kolizji z krową (hamowanie awaryjne przy złych warunkach pogodowych) – był to najtragiczniejszy wypadek kolejowy w historii Indii i jeden z najtragiczniejszych w historii kolejnictwa w ogóle.

Dane na temat ofiar, obrażeń i innych skutków zdrowotnych pochodzące z brytyjskiego raportu RSSB (Rail Safety and Standards Board) wskazują, że zdarzenia ze zwierzętami stanowią 0,7% całego ryzyka dla wypadków kolejowych, przy czym 60% tego ryzyka wiąże się z możliwością wykolejenia. Obrażenia osób znajdujących się na pokładzie są stosunkowo rzadkie, a najczęstsze urazy to szok/trauma maszynisty. Niewielkie obrażenia ciała są powodowane, gdy ciało zwierzęcia rozbije przednią szybę kabiny. Niewielkie zagrożenie dla zdrowia wiąże się także z usuwaniem martwych zwierząt z torów.

Po katastrofie pod Polmont szczególną uwagą brytyjscy specjaliści z RRSB zalecają objąć podwyższone ryzyko wystąpienia tragicznych skutków w przypadku najechania na duże zwierzę przez pociągi typu „push-pull” z lokomotywą pchającą. Lekki wagon sterowniczy jest zdecydowanie bardziej narażony na wykolejenie, niż lokomotywa na początku składu. Późniejsze katastrofy potwierdziły słuszność tego ostrzeżenia.

Koszty i skutki kolizji

Koszty

Bezpośrednie koszty pojedynczego zderzenia samolotu komunikacyjnego z ptakami są szacowane na około 40.000 dolarów. Wg innego źródła przeciętny koszt zderzenia samolotu pasażerskiego z ptakami w przypadku wystąpienia uszkodzeń to 235 tys. dolarów i 22 tys. dolarów, jeżeli uszkodzeń nie było (koszt dodatkowych przeglądów, koszt wyłączenia maszyny z ruchu, koszt odwołanych lotów itp.). W przypadku uszkodzeń silników straty finansowe są największe, koszt nowego silnika Boeinga 777 to ponad 30 mln dolarów. FAA podaje przypuszczalne roczne koszty bezpośrednie w lotnictwie cywilnym na około 350 mln dolarów. W Polsce każda zauważona przez kapitana samolotu kolizja z ptakiem powoduje konieczność przeprowadzenia szczegółowej inspekcji stanu technicznego, a w wielu przypadkach skutkuje podjęciem decyzji o zawróceniu na lotnisko startu. Roczne szacunki strat w światowym lotnictwie cywilnym, jedynie z powodu zderzeń z ptakami, określane są na poziomie 1,2-2 miliardów dolarów (Allan 2000, ICAO 2009).

Ponownie, dla kolei nie ma dostępnych danych na poziomie światowym, ani nawet krajowym. Można je uzyskać od poszczególnych operatorów. I tak, wg danych PKP Intercity S.A. bezpośrednie koszty napraw w przypadku uszkodzeń pociągów wyniosły średnio ok. 6000 zł (dane dla lat 2013 i 2014, obecnie koszty mogą być znacznie wyższe) wyłączając pociągi Pendolino, dla których średni koszt naprawy wynosił wtedy ok. 8800 zł.  Ujawnione maksymalne koszty naprawy wyniosły ok 132.900 zł (lokomotywa EU44). Wg danych z 2015 roku sam koszt dezynfekcji pociągu typu Pendolino po kolizji ze zwierzęciem to ok. 2000 euro . Co istotne, dane wielu przewoźników wskazują na bardzo wyraźną tendencję wzrostową, zarówno liczby kolizji, jak i kosztów napraw po poszczególnych zdarzeniach.

Dodaj komentarz