Analizy

Kolizje samolotów z ptakami oraz pociągów ze zwierzętami [ANALIZA]

Pociąg PKP Intercity wjechał w stado krów. Utrudnienia na linii Poznań – Szczecin

Skutki

Większość odnotowywanych w lotnictwie zderzeń z ptakami (dane światowe za lata 1999-2008) dotyczy uszkodzeń silnika (44%) oraz skrzydeł (31%). 1/3 kolizji ptaków z silnikiem prowadzi do jego awarii i poważnego uszkodzenia.

Do skutków kolizji zwierząt z pociągami poza kwestią śmiertelności zwierząt, dochodzą skutki społeczne, ekonomiczne i techniczne. Należą do nich opóźnienia pociągów, naprawy taboru, wyłączenia pojazdów z ruchu. Jednak najważniejszym aspektem jest bezpieczeństwo oraz sprawność i jakość funkcjonowania transportu kolejowego.

Wg danych PKP Intercity S.A. uszkodzenia pociągów występują w ponad 40% kolizji, przy czym dane te nie obejmują pociągów Pendolino, w przypadku których aż 73% kolizji kończą się uszkodzeniami.

Dostępne dane wskazują na systematyczny wzrost czasu opóźnień spowodowanych przez poszczególne zdarzenia.

Działania zapobiegawcze

Działania formalne w lotnictwie

ICAO (International Civil Aviation Organization  Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) w przypadku jakiegokolwiek zderzenia z ptakami zobowiązuje pilotów do złożenia bardzo szczegółowego raportu o przebiegu takiego zdarzenia. Dodatkowo wiele państw członkowskich ICAO powołało specjalne służby zajmujące się problemami zderzeń z ptakami. Służby te coraz częściej są wyposażane w sprzęt i środki umożliwiające nawet analizy resztek ptaków w celu szczegółowej identyfikacji gatunku ptaka, z którym zderzył się statek powietrzny.

Poziom szczegółowości tych badań w przypadkach, które budzą wątpliwości pozwala na ustalenie gatunku ptaka także na podstawie badań DNA. Szczegółowa identyfikacja gatunków ptaków, które zderzyły się ze statkami powietrznymi jest absolutnie podstawową kwestią w analizie i określaniu ryzyka kolizji dla poszczególnych lotnisk i obszarów.

ICAO wskazuje na konieczność analizy obszaru w buforze 13 km od punktu odniesienia lotniska.

W Polsce przedstawioną problematyką zajmuje się Urząd Lotnictwa Cywilnego.

MPK Wrocław w upały zapewni czworonogom wodę

Działania praktyczne nakierowane na  ptaki

W celu minimalizacji ryzyka kolizji samolotów z ptakami prowadzi się na różnym poziomie akcje mające na celu zniechęcenie ptaków do przebywania w obrębie lotnisk, w szczególności:

Modyfikacja zasobów środowiska na lotnisku i wokół lotniska:

  • polityka wysokiej trawy lub usuwanie trawy (zastępowanie sztuczną lub betonem),
  •   usuwanie potencjalnych źródeł pokarmu (drzewa owocowe),
  •   usuwanie czatowni dla ptaków szponiastych,
  •   usuwanie potencjalnych miejsc lęgowych,
  •   użycie kolców anty-ptak, osiatkowanie fasad budynków, przycinanie drzew itp.,
  •  likwidowanie miejsc z otwartym lustrem wody,
  •  utrudnianie dżdżownicom dostępu na pas startowy (rów z wodą wzdłuż pasa).

Modyfikacja zachowań ptaków:

  •   odstrzał,
  •  odłów i przemieszczenie,
  •   płoszenie,
  • metoda sokolnicza,
  • metoda border collie  szkolone psy,
  • metoda hukowa,
  • metoda biosoniczna  odtwarzanie dźwięków odstraszających (krzyki ptaków atakowanych przez drapieżnika),
  • metoda pirotechniczna,
  • laser,
  • chorągiewki i inne „strachy na wróble”,
  • rzadziej: środki chemiczne (porażające, drażniące i odstraszające).

Żadne obecnie stosowane metody nie są w stanie całkowicie wyeliminować ptaków z okolic lotnisk. Zwykle stosuje się kombinację metod, dzięki czemu znacząco obniża się ryzyko kolizji. Z metod dotyczących modyfikacji zachowań najbardziej skuteczna jest kombinacja metody sokolniczej, border collie oraz biosonicznej.

Dodaj komentarz