Inwestycje Raport z Polski

Linia Łapy – Łomża przejdzie rewitalizację

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na rewitalizację linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży. Inwestycja umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie. Prace realizowane będą w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł.

Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Ostatni regularny pociąg pasażerski skończył pracę na linii w 1993 r. Od tej pory na trasie realizowane były tylko przejazdy okazjonalne. Teraz się to zmieni.

Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii i połączeń kolejowych w polskich regionach. Dzięki niemu połączenia kolejowe wrócą do Łomży. Odcięcie ówczesnego miasta wojewódzkiego od transportu kolejowego w 1993 r. było smutnym przykładem nieodpowiedzialnej polityki transportowej polskich rządów po 1989 r. Systematycznie odwracamy te złe decyzje i przywracamy Polakom nadzieję, że niezależnie od tego, skąd pochodzą, mogą liczyć na to, że dzisiaj Państwo Polskie interesuje się ich sprawami i chce rozwiązywać ich problemy — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Rewitalizacja linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży pozwoli zwiększyć możliwości podróży ponad 60 tys. mieszkańców Łomży, a także ok. 22 tys. mieszkańcom czterech okolicznych gmin.

Po zakończeniu inwestycji pociągi między Łomżą a Łapami pojadą z prędkością maksymalną co 100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku powinien wynosić 1 h 35 min.

Według szacunków, z nowego połączenia skorzysta średnio 24 tys. pasażerów miesięcznie.

Co się zmieni?

Na linii o długości 77 km PKP PLK zmodernizują tory i infrastrukturę kolejową. Wykonawca prac dostosuje perony do osób niepełnosprawnych i z dużym bagażem. Staną tam ławki, wiaty, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Perony zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie.

W Czerwonym Borze powstanie mijanka, która pozwoli lepiej skonstruować rozkład jazdy. W ramach prac wykonawca zmodernizuje także przejazdy kolejowo-drogowe na wspomnianej trasie. Część z nich zyska dodatkowe zabezpieczenia.

Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł. Blisko 366 mln zł pochodzi z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej, a także robót zaplanowano na III kwartał tego roku. Zaś prace budowlane rozpoczną się w 2025 roku i potrwają do roku 2028.

Dodaj komentarz