Aktualności

Nowe rozjazdy Rkpd zwiększą przepustowość sieci

Blokowa logistyka

Zgodnie z zapisami instrukcji Id-114 rozjazdy krzyżowe podwójne przeznaczone do zabudowy na modernizowanych i nowobudowanych liniach PKP PLK, powinny zostać dostarczone na miejsce zabudowy i rozładowane w fabrycznie zmontowanych blokach konstrukcyjnych, przy użyciu specjalnych wagonów kolejowych i urządzeń dźwigowych. Dzięki temu na etapie ostatecznego odbioru w torach uzyskiwana jest najwyższa jakość początkowa, identyczna jak przy pierwotnych odbiorach w fabryce. Rozjazd trafia na budowę zmontowany i gotowy do zainstalowania w istniejącym układzie torowym, co skraca czas, redukuje zaangażowanie ludzi i maszyn, oraz eliminuje niedokładności podczas zabudowy.
Transport blokowy takiego typu rozjazdu możliwy jest dziś w Polsce tylko przy zastosowaniu technologii Switcher, opatentowanej przez KZN Bieżanów. – Poligonem dla nas była również stacja Świdnik, gdzie w 2015 roku zrealizowaliśmy dostawę i rozładunek bloków rozjazdowych. Dostawa wszystkich bloków – dwóch z krzyżownicami pojedynczymi i jednego zwrotnicowego z krzyżownicami podwójnymi, odbyła się na naszych wagonach. Lżejsze, skrajne bloki konstrukcyjne rozładowaliśmy wtedy przy pomocy dźwigów hds zintegrowanych z wagonami Switcher+, a najcięższą, ponad trzydziestotonową część środkową rozładował wówczas specjalistyczny dźwig. Dziś w opcji mamy zarówno takie rozwiązanie, jak i to z wykorzystaniem mobilnych suwnic bramowych – mówi Małgorzata Urbanek.
Rozjazdy krzyżowe podwójne na podrozjazdnicach betonowych są pewnym przełomem na polskim rynku nawierzchni kolejowych. Te skomplikowane w produkcji i późniejszym utrzymaniu konstrukcje, zabudowywane dotychczas wyłącznie na drewnie, stanowiły pewne ograniczenie w prowadzeniu ruchu pociągów z adekwatnymi do potrzeb prędkościami. Dodatkowo nastręczały sporo problemów w codziennej pracy służb utrzymaniowych zarządcy sieci, jednocześnie dość szybko – w porównaniu z rozjazdami zwyczajnymi – ulegając technicznej degradacji. W efekcie kompilacji atutów nowej konstrukcji rozjazdu jak i jego blokowej logistyki, KZN Bieżanów przedstawia swoim kontrahentom spójny koncept, który jest odpowiedzią na wcześniejsze słabości. Układy stacyjne z takimi właśnie rozjazdami zwiększą swoją przepustowość dzięki możliwości prowadzenia ruchu z prędkością 120 km/h. Jednocześnie też będą bardziej dostępne dzięki mniejszej ilości interwencji serwisowych i prac utrzymaniowo-naprawczych.

Remigiusz Tytuła

MD

Dodaj komentarz