Tabor Targi Wydarzenia

PESA wystawi na targach InnoTrans lokomotywę wodorową

W dniach od 20 do 23 września 2022 roku odbędzie się kolejna, trzynasta już edycja targów InnoTrans. W Berlinie wystawcy zaprezentują innowacyjne rozwiązania technologiczne dla branży kolejowej. Na evencie nie zabraknie również bydgoskiego akcentu – PESA pokaże w tym czasie swój najnowszy projekt. Wodorowa lokomotywa manewrowa jest pierwszym w Europie i drugim na świecie modelem tego rodzaju i jej debiut odnotowano podczas targów TRAKO w zeszłym roku.

PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach TRAKO 2021. Teraz pokaże ją na InnoTrans w Berlinie (fot. PESA Bydgoszcz)
PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach TRAKO 2021. Teraz pokaże ją na InnoTrans w Berlinie (fot. PESA Bydgoszcz)

Prezentacja nowej lokomotywy na targach w Berlinie związana jest także z planami wprowadzenia na rynek europejski odpowiednio zmodyfikowanych wariantów. Chociaż wielu producentów zapowiedziało rozpoczęcie prac nad projektowaniem i konstruowaniem podobnych pojazdów, istnieje duża szansa, że w Berlinie bydgoska PESA będzie jeszcze pod tym względem bezkonkurencyjna.

PESA w połowie tego miesiąca podda lokomotywę wodorową niezbędnym testom w Żmigrodzie. Pozwolą one ostatecznie poddać ją homologacji. Najpóźniej pojazd otrzyma uprawnienia w przyszłym roku, ale PESA dąży do homologowania lokomotywy jeszcze w 2022.

Rzut okiem na lokomotywę wodorową SM46 6Dn

PESA nadała swojemu prototypowi oznaczenie SM45 6Dn. Pod tą nazwą kryje się pojazd kolejowy o budowie czteroosiowej, wyposażony w silniki trakcyjne 4×180 kW. Nowatorskim elementem konstrukcji są źródła zasilania, czyli dwa ogniwa wodorowe produkowane przez firmę Ballard. Napęd wodorowy wyróżnia się na tle standardowych praktycznie zerową emisyjnością dwutlenku węgla. W ramach systemu producent zainstalował także solidną baterię trakcyjną o dużej pojemności, którą w lokomotywie umieścił w konstrukcji podwozia.

Po całkowitym napełnieniu zbiorników wodorem mają one zapewnić zasilanie aż na 24 godziny pracy lokomotywy. Tak pozyskiwana energia będzie również przeznaczona do obsługi systemu jazdy autonomicznej oraz układu rozpoznawania przeszkód.

Producent umieścił kabinę maszynisty nieco nietypowo – pośrodku pojazdu, czyniąc pojazd dwukierunkowy. To znacznie usprawnia proces przestawiania maszyny. Projektanci zadbali również o komfort maszynisty. Kabina jest klimatyzowana i wydzielono w niej sekcję socjalną dla pracowników.

Zgodnie z medialnymi informacjami, wykorzystaniem tego rodzaju lokomotyw zainteresowany jest PKN Orlen. Spółka myśli o wprowadzeniu pojazdu do obsługi swoich zakładów na terenie Płocka.

Dodaj komentarz