W dokumentach strategicznych Unii Europejskiej do najważniejszych celów równoważenia systemu transportowego zalicza się zmniejszenie degradującego wpływu transportu na środowisko, co można osiągnąć poprzez wspieranie przyjaznych dla środowiska gałęzi transportu, w tym rozwoju żeglugi śródlądowej, również jako istotnego elementu multimodalnych łańcuchów dostaw. Dobrze wykorzystane i zagospodarowane drogi wodne to nowe możliwości dla rozwoju regionów, z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, a nade wszystko szansa na odciążenie transportowej sieci drogowej. Warto pamiętać, że jedna barka typu „Europa” zastępuje 30 samochodów ciężarowych.
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że celem rozwoju śródlądowych dróg wodnych istotnych z punktu widzenia transportowego jest ich budowa lub zmodernizowanie do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności oraz spełnienie wymogów transportu wodnego śródlądowego dla sieci TEN-T. W ramach przedmiotowego celu w dokumencie „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016 – 2020 z perspektywą do roku 2030” wyróżniono cztery priorytety, do których zalicza się: Odrzańską Drogę Wodną (E-30) – osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych (Priorytet I), Drogę wodną rzeki Wisły – uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych (Priorytet II), Połączenie Odra –Wisła – Zalew Wiślany i Warszawa – Brześć – rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40 (Priorytet III), Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych (Priorytet IV).
Podsumowując poczynione rozważania dotyczące multimodalności w ramach systemu transportowego oraz zagadnień związanych z międzygałęziowym podziałem w jego ramach, chciałbym podkreślić, że branża kolejowa jest bardzo ważnym elementem tego systemu. W kontekście rozwoju portów morskich, ich zdolności przeładunkowych, rozwoju infrastruktury kolejowej – to właśnie kolej staje się zasadniczym partnerem, którego sprawne funkcjonowanie wpisuje się w ten kierunek rozwoju. Kolej stanowić powinna również partnera, a nie konkurenta dla transportu wodnego śródlądowego. Warto zatem pamiętać, że wszystkie sukcesy branży kolejowej rozwijają system transportowy w Polsce, a porażki są odczuwalne nie tylko na samej kolei. Ważnym ponadto jest, by wszystkie działania o charakterze inwestycyjnym czy modernizacyjnym w ramach systemu transportowego łączyła niepodzielność z punktu widzenia celu, którym jest rozwój infrastruktury transportowej w ramach wszystkich gałęzi. Dopiero wówczas efekt synergii związany z ww. procesem będzie odczuwalny dla wszystkich uczestników systemu transportowego w Polsce.