RK: W jakim kierunku, w Pana opinii, pójdzie rozwój pojazdów szynowych?
MA: Zacznę może od tego, że to co aktualnie obserwujemy w sektorze pojazdów szynowych jest poniekąd analogią do najważniejszych trendów rozwoju pojazdów samochodowych. Należy brać pod uwagę przede wszystkim zmniejszanie masy przy stale rosnącym wyposażeniu dodatkowym – poprawa bezpieczeństwa i komfortu, autonomia i konieczność zabudowy dodatkowych urządzeń, napędy alternatywne, implementacja zaawansowanych technicznie układów oczyszczania gazów wylotowych. Uszczegóławiając ten ostatni wątek dopowiem, że chodzi też o tzw. retorfitting, czyli doposażanie już użytkowanych pojazdów we wspominane układy oczyszczania. Takie podejście z powodzeniem jest realizowane m.in. w USA a także w Polsce w przypadku autobusów miejskich.
Coraz częściej można zauważyć, iż znacznego tempa nabierają, sygnalizowane już przeze mnie, prace nad zmniejszaniem energochłonności ruchu pojazdów, co pozwoli nie tylko na poprawę ekonomiki przewozów, lecz także zmniejszy ich uciążliwość eksploatacyjną wobec środowiska. Chodzi tu w głównej mierze o mniejszą emisję zanieczyszczeń do atmosfery w kontekście obowiązku spełnienia przez producentów silników spalinowych wymagań normy Stage V. Także w trakcji elektrycznej obserwuje się mocno zakrojone prace badawczo-rozwojowe nad energooszczędnym sterowaniem układami napędowymi m.in. w wyniku zastosowania tzw. asystentów stylu jazdy czy też nowych technologii, jak choćby węgliki krzemu, w układach elektroenergetycznych.
Jak już po części wspomniałem, w pracach manewrowych rośnie rola specjalistycznych pojazdów dwudrogowych wykonywanych m.in. na bazie nowoczesnych ciągników rolniczych. Ich walory operacyjne doceniło już wiele podmiotów gospodarczych, funkcjonujących głównie na terminalach przeładunkowych. Nadmienię, że nasz Instytut w tej materii może się poszczycić sporym zakresem rozwiązań konstrukcyjnych w ramach prac B+R. Patrząc na tempo rozwoju rynku, musimy się intensywnie przygotowywać na nowe oczekiwania użytkowników.
Rozmawiał RK