Rozmowa z Krzysztofem Celińskim, Prezesem Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o. Krzysztof Celiński – Absolwent Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej od ponad 40 lat związany z branżą kolejową w Polsce. Zarządzał największymi instytucjami kolejowymi w naszym kraju – PKP S.A, PKP PLK, PKP Intercity, a także m.in. Metrem Warszawskim. Pełnił również funkcję dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej oraz dyrektora w brytyjskiej spółce Halcrow Group Limited. Od 2016 r. związany z firmą Siemens. Z początkiem lipca 2018 r. pełni funkcję prezesa zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.
Raport Kolejowy: Panie Prezesie, pojawiają się nowe technologie, które ułatwiają pasażerom podróż a przewoźnikom prowadzenie działalności. Która (lub które) z technologii może być kluczowe dla przyszłości kolei?
Krzysztof Celiński: Kluczową zmianą technologii, z jaką mamy obecnie do czynienia na rynku transportowym, jest zarzucenie formuły „Transport jako Usługa” na rzecz formuły „Mobilność jako Usługa” określanej też jako Inteligentna Mobilność. Przewiduje się, że w 2030 roku wartość usług Inteligentnej Mobilności przekroczy kwotę 500 mld USD. Jej głównym segmentem będzie zaawansowana, zorientowana na klientów forma publicznego transportu z wykorzystaniem małych i średnich autonomicznych pojazdów użytkowanych w formule współdzielenia „od drzwi do drzwi” w zależności od potrzeb pasażerów. Ten trend jest dużym wyzwaniem dla tradycyjnego rynku transportu szynowego, przede wszystkim dla producentów pojazdów szynowych oraz ich użytkowników.
Zainteresowanie technologiami przyszłości charakteryzują wydatki największych koncernów samochodowych i kolejowych w start-upy i firmy tzw. „nowych technologii”. Intel zainwestował 15 mld USD w izraelską firmę MobilEye specjalizującą się w technologii autonomicznej mobilności. Obecnie współpracuje w tej dziedzinie z 27 producentami samochodów. Na liście zakupów koncernów samochodowych znalazły się np. Argo Al. (technologie autonomicznej mobilności); Charge Point (elektromobilność); Moovel (planowanie podróży). To tylko niektóre przykłady zainteresowania przyszłością dzisiejszych graczy na rynku transportowym. Rozwój nowych technologii niejednokrotnie motywuje koncerny samochodowe do wspólnych prac w zakresie Inteligentnej Mobilności. Taką decyzję podjęły BMW i Daimler w marcu tego roku.
RK: A w jaki sposób Siemens przygotowuje się na nowe wyzwania w sektorze kolei? W jakim kierunku, za jakimi trendami podążacie?
KC: Siemens Mobility również inwestuje w technologie związane z Inteligentną Mobilnością.
W ciągu ostatnich kilku lat spółka zakupiła firmy z branży SaaS (Software-as-a-Service). Są to m.in. HaCon (narzędzia planowania podróży); HAFAS (zarządzania przepustowością pociągów), Bytemark (mobilna sprzedaż biletów z wykorzystaniem chmury obliczeniowej), czy też Padam (narzędzia planowania pierwszej/ostatniej mili podróży.
Zintensyfikowaliśmy prace nad autonomicznymi pojazdami: tramwajem w Poczdamie oraz elektrycznymi samochodami na terenie kampusu Siemensa w Monachium. Tę drugą inicjatywę współfinansuje rząd federalny Niemiec, a poza Siemensem Mobility biorą w niej udział m.in. Politechnika Monachijska, Instytut Ochrony Klimatu, Energii i Mobilności oraz niemieckie firmy IAV, UTB i Emm.
Spółka dba również o rozwój i innowacyjność swoich podstawowych produktów: pojazdów szynowych oraz systemów sterowania oraz sposobów ich serwisowania. Opracowana została aplikacja Railigent do inteligentnego monitoringu, analizy danych i konserwacji zapobiegawczej. Interesującą aplikacją jest Easy Spares do zamawiania i dostarczania części zamiennych do pojazdów szynowych Siemensa w ciągu 24 godzin. Swoją prostotą bardzo przypomina portal Allegro, a do identyfikacji potrzebnej części wystarczy jej zdjęcie. Już ponad 800 części dostępnych jest do druku 3D. Nowe pojazdy będą projektowane pod kątem możliwości drukowania 3D ich części składowych.
Rewolucja wkracza także do zakładów utrzymania taboru. Przykładem jest otwarty we wrześniu najnowocześniejszy obiekt tego typu w Dortmundzie do serwisowania 82 pociągów Mireo przez okres 32 lat dla kolei RRX. Wdrożono koncepcję zaplecza obsługiwanego bez konieczności używania papierowych dokumentów. Opracowano specjalną aplikację dla Windows 10 umożliwiającą korzystanie ze smartfonów, aby w sposób intuicyjny planować, rejestrować wszystkie czynności obsługowe, zamawiać materiały i części zamienne. Całość wspiera automatyczny system diagnostyczny.
Spółka wykorzystuje również innowacje z innych gałęzi przemysłu: metalurgii, spawalnictwa, półprzewodników dużych mocy, narzędzi projektowania 3D itp. Pojazdy szynowe i ich komponenty są coraz lżejsze, bardziej energooszczędne i jednocześnie bardziej niezawodne i trwałe, odporne na zniekształcenia i zużycie. Takie podejście sprawia, że nasz nowy pojazd dużych prędkości Velaro Novo będzie o 15 % lżejszy, a jednocześnie będzie mógł zabrać o 10 % więcej pasażerów.