Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

“Nie” dla przystanku kolei dużych prędkości CPK w Jastrzębiu-Zdroju [APEL]

Towarzystwo Entuzjastów Kolei zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury z apelem o zaniechanie próby zbliżenia magistrali kolejowej do Jastrzębia-Zdroju kosztem powiatu wodzisławskiego. Twórcy pisma wnioskują,  aby przystanek kolei dużych prędkości w ramach CPK, powstał na Wilchwach w Wodzisławiu Śl., a nie – jak jest proponowane – właśnie w Jastrzębiu-Zdroju.

TEK w opublikowanym apelu proponuje nowe rozwiązanie dla magistrali łączącej Katowice z Ostrawą, która przebiega przez powiat wodzisławski. Koncepcja polega na:

  • wyprostowaniu przebiegu magistrali Katowice – Ostrawa na terenie powiatu wodzisławskiego,
  • lokalizacji węzła kolejowego w granicach Wodzisławia Śląskiego, na terenie dzielnicy Wilchwy,
  • połączeniu Jastrzębia-Zdroju i innych miast subregionu z magistralą w ww. węźle poprzez odbudowę linii 875 Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój.

Wśród argumentów, twórcy apelu podkreślają znaczną poprawę dostępności węzła dla większości mieszkańców subregionu zachodniego.

– Wilchwy to dzielnica o charakterze miejskim, dobrze skomunikowana z centrum Wodzisławia Śląskiego i innymi miastami subregionu liniami komunikacji autobusowej miejskiej, powiatowej i międzygminnej. Wystarczy tu miejsca również na budowę łącznic oraz parkingów i innych obiektów właściwych dla centrum przesiadkowego. Zgodnie z Koncepcją społeczną dojazd do węzła zapewnią także pociągi regionalne kursujące odbudowaną linią Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śl. (i dalej, np. Rybnik/Racibórz). Tymczasem okrężny przebieg linii od strony Wodzisławia wg koncepcji CPK spowodowałby znaczne wydłużenie czasu przejazdu, a ponadto węzeł nie leżałby na trasie pociągów regionalnych – zaznaczają przedstawiciele TEK.

 

Ponadto, zmiany wpłynęłyby na redukcję koniecznych wyburzeń w okolicy linii kolejowej.

– Koncepcja społeczna przewiduje trasowanie magistrali słabo zabudowanymi terenami pogranicza gmin Mszana, Wodzisław Śląski, Godów i Gorzyce, w oddaleniu od centrów i obszarów zwartej zabudowy pobliskich miejscowości. Ponadto zaleca się przeprowadzenie magistrali w tunelach lub na estakadach przez tereny zabudowane, czemu sprzyja ukształtowanie terenu – czytamy w apelu.

 

Czytaj dalej >