Inwestycje Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Nowa jakość podróży. Jak premetro zmieni Kraków?

Co ważne, istotne dla inwestycji było wypracowanie rozwiązań technicznych dla ścisłego centrum Krakowa – przede wszystkim dla Starego Miasta. To właśnie tam zaprojektowany został tunelowy odcinek premetra. Tunel powstać ma również w okolicach wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg jest naziemny – częściowo wykorzystuje istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej i nadziemnej, czyli estakady.

Andrzej Kulig, z-ca Prezydenta Krakowa: Premetrem przez centrum w 9 minut [WYWIAD]

Trasa premetra liczyć będzie 21,82 km, z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki trasy przebiegają na powierzchni. W ramach inwestycji powstaną 32 stacje, rozłożone średnio co 670 metrów. Szacuje się, że w godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasażerów. Miasto zakupi również nowy tabor, o czym wspomina zastępca prezydenta Krakowa, w wywiadzie, którego udzielił „Raportowi Tramwajowemu”.

Niewątpliwie aspektami przemawiającymi za budową premetra jest także uzyskanie szybkich efektów inwestycji już po uruchomieniu pierwszego etapu szybkiego tramwaju, wysoka elastyczność taboru tramwajowego, dostosowana do zmieniających się w ciągu dnia potoków pasażerskich, a także pełna integracja rekomendowanego wariantu z innymi inwestycjami tramwajowymi, która umożliwia efektywne wykorzystanie istniejącej sieci tramwajowej. Nie bez znaczenia jest też możliwość zapewnienia dogodnych przesiadek, np. z przygotowywaną do realizacji linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic poprzez wspólny odcinek pomiędzy przystankami „Rondo Polsadu” – „Park Wodny”, a także linią tramwajową „Piastowska” – „Głowackiego” – „Weissa” poprzez wspólny przystanek „Miasteczko Studenckie”.

Decyzja środowiskowa dla pierwszego etapu inwestycji uzyskana ma być w ciągu najbliższych lat. Etap estakadowo-tunelowy realizowany będzie między stacjami „DH Wanda” a stacją „Stadion Miejski”. Trasa liczyć będzie prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 km to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km – estakada. Odcinek rondo Polsadu – AGH będzie można pokonać w dziewięć minut.

Dodaj komentarz