Nowoczesne, bezpieczne, ekologiczne i dostępne – w takiej formule wykonawca realizuje inwestycje kolejowe. Stoją za nimi środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Dzisiaj z nowych, niewielkich, ale przyczyniających się do poprawy mobilności lokalnej społeczności, dwóch dworców kolejowych w Gorzkowicach i Wilkoszewicach skorzystają pierwsi podróżni. Cieszę się, że wraz z obiektami kolejowymi fundusze unijne przyczyniają się do poprawy ich najbliższego otoczenia, unowocześniając i odnawiając je – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach powstały jako proste, parterowe budynki. W praktyce wyeliminowało to bariery architektoniczne dla osób z niepełnosprawnościami. Usprawnień jest więcej, gdyż na dworcach i w ich otoczeniu zlokalizowano ścieżki prowadzące oraz tablice dotykowe z planami obiektów, które ułatwią poruszaniu się po nich i orientację osobom niewidzącym i niedowidzącym.
Obydwa budynki są również ekologiczne i bezpieczne. Obiekty wyposażono w system BMS nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Energooszczędne jest również oświetlenie budynków. Dla poprawy bezpieczeństwa na dworcach i wokół nich zainstalowano również nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Zmiana w otoczeniu dworców
Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworców. W obu lokalizacjach ułożono nowe chodniki i zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Powstały także nowe parkingi z miejscami przeznaczonymi również dla osób z niepełnosprawnościami i dużych rodzin.
Inwestor zrealizował budowę nowych dworców w Gorzkowicach i Wilkoszewicach w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,06 mln złotych brutto i 3,97 mln złotych brutto. Inwestorem były PKP S.A. Wykonawcą zaś konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx Sp. z o.o. z Białegostoku.