Grupa Kapitałowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zyska pięć nowoczesnych pociągów do prac przy sieci trakcyjnej. Umowy o wartości ok. 40 mln zł podpisały cztery spółki. Inwestycja pozwoli lepiej utrzymać linie i usprawnić przewozy koleją. Jest ona możliwa dzięki podwyższeniu kapitałów zakładowych spółek zależnych w wysokości 850 mln zł.
Pięć nowoczesnych pociągów sieciowych trafi do: Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o., Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego sp. z o.o., Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o. oraz do Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.
Jak poinformowała spółka PKP PLK, maszyny wykorzystywane będą podczas prac inwestycyjnych oraz w codziennej działalności m.in. przy naprawie i zabezpieczeniu sieci trakcyjnej. Lepsze utrzymanie infrastruktury kolejowej, to dla pasażerów bardziej punktualne podróże, a dla przewoźników towarowych sprawny i płynny przewóz ładunków.
Pociągi dostarczone zostaną do odbiorców w 2022 r. Do 2023 uzyskane zostaną zezwolenia uprawniające do eksploatacji pojazdów na sieci kolejowej w Polsce.
– Dzięki dokapitalizowaniu w wysokości 850 mln zł możliwe jest doposażenie spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w nowoczesny specjalistyczny sprzęt do prac w branży energetyki. Zwiększamy już posiadany potencjał, a to pozwoli na efektywniejsze zaangażowanie w proces inwestycyjny. Spółki rozszerzą także zakres usług – szczególnie w branży energetyki, w której pracują obecnie podmioty zewnętrzne – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jest to największe w historii dofinansowanie otrzymały wszystkie cztery spółki zależne Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podstawowe obszary działalności spółek są związane z pracami utrzymaniowymi oraz inwestycyjnymi na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Plany inwestycyjne spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. związane są z rozwojem kompetencji w branżach: torowej, rozjazdowej i podtorza. Zakładany jest również rozwój w obszarze energetyki kolejowej i naprawy pojazdów kolejowych. Plany obejmują również rozbudowę baz i zaplecza serwisowo-technicznego. Dzięki dokapitalizowaniu, spółki mogą zaopatrzyć się w najnowocześniejsze maszyny do prac przy sieci trakcyjnej oraz urządzenia do robót torowych a także nabyć nieruchomości. Zakup sprzętu planowany jest do realizacji w latach 2021 – 2024.