Cele i oczekiwane efekty W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju możemy przeczytać, że podstawowym celem dla rozwoju transportu jest zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów. Strategia zakłada, że do 2030 r. zostanie osiągnięty optymalny poziom przepustowości transportowej. Efektem działań realizowanych w ramach Strategii będzie zbudowanie wielo gałęziowej, wzajemnie zintegrowanej i uzupełniającej się sieci transportowej, obejmującej kolej, drogi, sieci żeglugi śródlądowej i morskiej oraz porty lotnicze, a także umożliwiającej znaczące ograniczenie jednostkowych kosztów transportu, poprawę bezpieczeństwa, jakości usług transportowych w przewozie towarów i pasażerów, dostępności transportowej w wymiarze europejskim, krajowym i lokalnym. Istotnym rezultatem będzie także zapewnienie odpowiedniego nasycenia systemu transportowego usługami cyfrowymi opartymi o inteligentne systemy transportowe. Przewozy towarowe i pasażerskie Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przewiduje szereg działań, które mają wpłynąć na rozwój transportu kolejowego.
Ministerstwo chce umożliwić przewoźnikom przygotowanie atrakcyjnej oferty kolejowych przewozów towarowych, dzięki czemu zwiększy się udział transportu kolejowego w tym sektorze usług. Ważnym kierunkiem interwencji będzie także poprawa stanu taboru pasażerskiego, inwestycje dworcowe oraz przebudowa infrastruktury liniowej, dworców i przystanków w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Dzięki podjętym zadaniom nastąpi skrócenie czasu podróży, poprawa obsługi pasażera, integracja transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu oraz zapewnienie optymalnej jakości publicznego transportu. Ministerstwo planuje również integrację biletowo-sprzedażową w sektorze pasażerskiego transportu kolejowego, czyli uruchomienie projektu Wspólny Bilet, który umożliwi pasażerowi zakup jednego biletu na cały przejazd koleją (wszystkie pociągi łączące punkt odjazdu z punktem przyjazdu), niezależnie od kanału sprzedaży i przewoźnika. Strategia zakłada zwiększenie znaczenia transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarów, poszerzenie oferty i obniżenie kosztów dostaw na rynki zagraniczne oraz poprawienie bezpieczeństwa transportu (wdrażanie systemów zarządzania ruchem, ERTMS, nawigacji) oraz analiza możliwości budowy kolei dużych prędkości.
Aby skutecznie realizować zamierzone cele wsparcie publiczne będzie w najbliższych latach nakierowane m.in. na większe i skuteczniejsze wykorzystanie potencjału transportu kolejowego w obszarze transportu międzynarodowego, między- i wewnątrz aglomeracyjnego, regionalnego, a także w zakresie przewozów intermodalnych w relacjach międzykontynentalnych (Nowy Jedwabny Szlak). Jak dowodzą specjaliści taka zmiana, niezależnie od ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, zaowocuje zwiększeniem bezpieczeństwa transportowanych koleją ładunków oraz ograniczeniem kosztów.
Strategiczne projekty, które mają pomóc w realizacji wyżej wymienionych celów to m.in.:
• Krajowy Program Kolejowy, który do 2023 r. ma zapewnić połączenie ośrodków wojewódzkich zmodernizowanymi liniami oraz wdrożenie ERTMS na najważniejszych szlakach kolejowych,
• Program zarządzania i przebudowy dworców kolejowych,
• Projekt Wspólny Bilet – czyli wprowadzenie ułatwień dla podróżnych w zakresie planowania podróży, rezerwacji biletu oraz jego zakupu. Projekt umożliwi pasażerom zakup jednego biletu na cały przejazd koleją (wszystkie pociągi łączące punkt odjazdu z punktem przyjazdu) niezależnie od kanału sprzedaży i przewoźnika,
• Modernizacja parku taboru kolejowego (pasażerskiego i towarowego),
• Rozwój transportu intermodalnego.