Inwestycje Raport z Polski Tramwaje

Toruń: Sześć firm chce przedłużyć nową linię tramwajową

W przetargu na budowę drugiego etapu nowej linii tramwajowej na północ Torunia wpłynęło 6 ofert. Nowe torowisko zostanie przedłużone do pętli przy ul. Heweliusza.

Budowa nowej linii tramwajowej na osiedle Jar w Toruniu (fot. torun.pl)
Budowa nowej linii tramwajowej na osiedle Jar w Toruniu (fot. torun.pl)

W Toruniu trwa budowa nowej linii tramwajowej do tzw. Osiedla Jar. Połączy ona północno-wschodnią część miasta z centrum. Zgodnie z planem, przebiegnie ona z centrum przez Szosę Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Wartzenrodego.

Jak informuje MZK Toruń, obecnie realizowany projekt zakładał linię, która swój koniec będzie miała na wysokości ul. Strobanda. Pod koniec kwietnia toruński Magistrat pozyskał dodatkowe zewnętrzne finansowanie. Pozwoli ono kontynuować budowę torowiska aż do ul. Heweliusza. Tam powstanie pętla z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów.

Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Etap II obejmie budowę nowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Strobanda – Watzenrodego (bez tego skrzyżowania) do nowo projektowanej pętli przy ul. Jana Heweliusza.

Na zadanie ogłoszono przetarg. Dziś, 17 sierpnia, otwarto oferty. Było ich sześć:

  • Colas Rail Polska Sp. z o.o. z kwotą 28 528 128,01 zł brutto;
  • Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 754 642,49 zł brutto;
  • Progreg Infracity Sp. z o.o. z kwotą 26 335 373,79 zł brutto;
  • Balzola Polska Sp. z o.o. z kwotą 23 363 850,00 zł brutto
  • Intop Warszawa Sp. z o.o. z kwotą 25 457 974,20 zł brutto;
  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor – Krak sp. z o.o. z kwotą 25 444 652,85 zł brutto.

Oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym. Na realizację zadania zaplanowano kwotę 23 985 000,00 zł brutto.

W ramach II etapu zrealizowane zostaną:

  • linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1,4 tys. metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura  sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum), a także trzy wiaty przystankowe;
  • pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
  • budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;
  • dwa przystanki na ul. Watzenrodego;
  • budowa nowych, a także konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
  • sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,
  • nowy układ drogowy (m.in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli);
  • ponad 1000 mtp torowiska zielonego.

Pociągnięcie nowego torowiska do pętli przy ul. Heweliusza pozwoli na  udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku.

Dodaj komentarz